Hoe kan ik de heffingskorting voor minst verdienende partner aanvragen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door je belastingaangifte in te vullen, daar aan te geven dat je een belastingpartner hebt en het daar in te vullen. Overigens heb jij ook een heffingskorting hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien ben ik wel de minst verdienende partner ;) Bedankt dit helpt me een beetje op weg. En zorg dat er automatisch dan ook voor dat ik (indien het word toegekend) automatisch elke maand een bedrag op mn rekening krijg?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je zelf geen of weinig inkomen hebt,dan heb je er echt op.

Het beste antwoord

Allereerst moet je bepalen of je daar recht op hebt. Hiervoor moet je fiscaal partners zijn. Vanaf 2011 zijn er 5 criteria die bepalen of je er recht op hebt. Zie bron voor alle criteria. Het kan zijn dat je in 2010 fiscaal partners was, maar in 2011 niet meer!

Vervolgens moeten jullie in 2011 meer dan 6 maanden op hetzelfde adres ingeschreven staan. Is dat niet het geval, dan heb je geen recht op deze regeling.

Dan: als jullie gezamenlijk aangifte doen dan zal het aangifteprogramma voor jullie uitrekenen hoeveel heffingskorting er terugbetaald kan worden. Let op: deze heffingskorting wordt aan de minstverdienende partner uitbetaald! Deze is dus terug te vinden in het overzicht van jouw partner en niet van jou.

Dus als je kwalificeert voor het uitbetalen van de algemene heffingskorting van de minstverdienende partner dan is de enige vereiste dus aangifte doen.

Toegevoegd na 50 minuten:
Link was blijkbaar te lang. Vervangen door een kortere.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een mooi en duidelijk stukje. Helaas werkt de link in je bron niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het gelezen en kom niet in aanmerking. Ik MOET dit aanvragen van de gemeente. Ik heb te maken met een uitkering en zij willen het bedrag waar ik recht op heb (wat nu dus 0 blijkt te zijn) korten. Help!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is je situatie precies?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beschrijf nog eenmaal de situatie waarin jij je bevindt. Ben je gehuwd of ongehuwd? Voldoe je aan een van de eisen voor ongehuwden? Ik wil even met je nakijken of je er echt geen recht op hebt. Daarnaast: als je nog geen schriftelijke beschikking hebt over het korten van je uitkering met het bedrag wat zij zouden vinden dat jij zou moeten krijgen, dan moet je daar om vragen. Zodra je het op schrift hebt kan je bezwaar maken. Leg hierin uit dat jij volgens de wet op inkomstenbelasting geen recht hebt op de uitbetaling van de algemene heffingskorting. Mocht jij door de korting op je uitkering op korte termijn (dus voordat je uitspraak in je bezwaar hebt) in problemen komen dan kan jij bij de rechtbank een voorlopige voorziening aanvragen. Ga hiervoor eerst langs het juridisch loket voor advies en onafhankelijke beoordeling van je situatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik twijfel zelf ook. Ben ongehuwd
Geen kinderen
geen samenlevingscontract
We staan wel samen ingeschreven bij de woningstichting: we zijn beide verantwoordelijk voor de huurwoning. Kunnen we dit zien als eigenaar van de woning?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, in deze situatie zijn jullie geen fiscaal partners, tenzij een van jullie bij het pensioenfonds van een ander geregistreerd is, maar dat gebeurt niet zomaar dus als jullie dat niet gedaan hebben dan is dat niet zo. Het advies blijft: vraag om een schriftelijke beschikking van de sociale dienst. Meld aan jouw contactpersoon tegelijkertijd telefonisch, of aan de balie, dat u geen aanspraak op die algemene heffingskorting kan maken met de nieuwe regels omtrent fiscaal partnerschap 2011. Meld dit ook altijd schriftelijk, ook als jouw contactpersoon in eerste instantie zegt: "dit komt wel goed". Ik zit niet diep genoeg in de sociale wetten om met zekerheid te zeggen dat de korting niet goed is. Maar het lijkt mij erg sterk dat een uitkering gekort kan worden vanwege een mogelijk inkomen waar jij nu geen recht op hebt.