Waarom doen "vrije" landen zoveel handel met China?

Terwijl China zich niets aantrekt van mensenrechten en milieu kwesties. Als wij dat toch zo belangrijk vinden, dan is een boycot toch meer op zijn plaats?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Ik denk dat veel mensen over het hoofd zien dat dit niet enkel uit winst belang is.
Als je ooit wat wil veranderen in China, of als je wil dat de verandering plaats vind door ontwikkelingen in het land zelf. Is het slechts wat je kan doen dat land isoleren.

Zolang wij handeldrijven met China, blijven wij in contact met de burgers. Waardoor je uiteraard invloed hebt.

Vergeet ook niet dat die problemen in de regering van China liggen, en niet bij de burgers. Handel is over het algemeen niet een interactie tussen overheden, maar tussen burgers. Overheden houden hier alleen toezicht op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Ha, die Lavendel;

Omdat veel van die 'vrije landen' als hun grootste goed toch de 'vrije markt' zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze daar kunne verdienen en heel veel ook nog...
En alle overtuigingen worden meteen overboord gezet als met voordeel kan halen... en er rijker van kan worden...

Boycot is uit den boze als ik er geld aan kan verdienen, alle idealen zijn plots niet meer relevant, brood op de plank eerst...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat 'de landen' het ook belangrijk vinden dat de mensen hun spulletjes kunnen blijven kopen EN omdat het duidelijk is dat china hier is om te blijven. Als we China gaan boycotten, dan gebeurt het omgekeerde ook: China boycot ons.

Vergeet niet: China heeft een eigen markt van meer dan een miljard mensen. Tevens zal het zo zijn dat die andere grote aziaat, India, ook handel zou blijven drijven.

Als west-europa komen we op een punt dat we zelf te weinig produceren om alle mensen van alle wensen te voorzien. Dus zal je mee moeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom maken mensen wapens? waarom investeren banken terwijl ze weten dat het fout kan gaan? Waarom frauderen mensen terwijl ze weten dat ze gepakt kunnen worden?

Puur uit winst-oogpunt, als er geld te verdienen valt, dan staan we klaar.
Wellicht uit de oude hoed: waarom hadden we slavernij vroeger.....precies....we konden aan hen verdienen.
Maar nu keuren we dat allemaal af natuurlijk....tenminste openlijk.
Eigenlijk kan het niet iedereen schelen hoe het de ander vergaat, als ze er maar op verdienen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat China veel producten goedkoop kan leveren. Ieder bedrijf kijkt waar hij het goedkoopste kan inkopen, en wordt niet gekeken naar achterliggen gedachten.

Als wij een auto kopen en je zou dezelfde auto bij de dealer er naast zien staan en deze is 2000 euro goedkoper zelfde voorwaarden, allebei topservice maar hier krijg je nog 2 gratis fietsen bij, ook gemaakt in China dan kijk je niet waar het vandaan komt maar naar portemonnaie, en ga je naar de goedkoopste toe. Dat doen bedrijven dan ook.

En een boycot krijg je alleen maar ellende van als dit zou gebeuren moeten de producten elders duurder worden gekocht en zal dit ook weer worden doorberekend naar de klant. En in dit geval een boycot dan zullen er vreselijk veel bedrijven moeten sluiten en raken er weer meer mensen werkeloos in ons land maar ook weer in China, ze zullen dus weer uitwijken naar andere landen en zo blijft het doorgaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die zogenaamde vrije landen trekken zich als het uiteindelijk er op aan komt ook nauwelijks wat aan van zaken als mensenrechten en milieu. Politiek gezien is China zelfs niet beter of slechter te noemen dan Amerika of Europa, maar anders. Denk bijvoorbeeld maar eens aan de bezettingen van Afghanistan en Irak, twee oorlogen die feitelijk continue schendingen van mensenrechten zijn en aan het denken van kernafval en giffen in arme Afrikaanse landen. China maakt maakt zich al jaren niet meer schuldig aan het bezetten en militair ingrijpen in andere landen in tegenstelling tot de VS. Of kijk naar de erbarmelijke gezondheidszorg in Amerika en vergelijk die met die van China, waar in feite iedereen recht heeft op een goede gezondheidszorg. Of kijk naar de grootste wapenproducerende en exporterende landen, daar zit Nederland ook bij. Uiteindelijk denkt ieder land vanuit zijn eigen positie dat het het beste jongetje van de klas is, maar als je alle landen vanaf een afstandje bekijkt, dan is dit een illusie, dan is geld het enige wat telt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
China heeft Amerika stevig in de houdgreep, het heeft zoveel US$ dat als ze daar teveel van loslaten de VS onmiddellijk opnieuw onderuit gaan en wij mee.
We moeten netjes doen wat China wil en ons niet te veel roeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat China inmiddels de derde economische macht ter wereld is en de potentie heeft om de eerste wereldmacht te worden.
Samen met landen als Rusland en India die ook wel eens kritiek krijgt van het Westen vormen zij de nieuwe toekomstige wereldmachten (om het zo maar te noemen). In praktijk is het gewoon heel simpel voor deze landen; Of Europa en Amerika drijven gewoon handel met deze landen. En als zij dat niet doen dan gaan de nieuwe wereldmachten naar een ander land. De nieuwe wereldmachten werken ook samen (bijvoorbeeld de SSO http://nl.wikipedia.org/wiki/Sjanghai-samenwerkingsorganisatie). Kortom het Westen heeft China nodig en niet andersom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is slechts één antwoord op mogelijk; GELD.

(Ben zélf werkzaam in Im- en Export)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
China heeft de vrije landen niet nodig. China is een enorme afzetmarkt en een enorme bron van goedkope arbeid. Daarbij heeft China bodemschatten genoeg om zijn eigen economie draaiende te houden. China trekt zich niks aan van de rest van de wereld omdat de moraalridders China heel wat harder nodig hebben dan zij/wij China. Zo'n boycot schaad de vrije landen heel wat meer dan China.
Daarbij is die hele zaak, hoe cru dit ook klinkt, een interne aangelegenheid. Het is niet aan ons om de Chinezen te vertellen hoe ze hun land regeren evenmin als het aan de Chinezen is om te vertellen hoe wij ons land regeren. Verder zijn het niet de bonzen maar de gewone mensen die de klappen van een boycot echt voelen.

Toegevoegd na 6 uur:
En idd: zoals deboender al uitlegt in zijn antwoord: Je verandert China niet door het land de rug toe te keren.