Naast de tweede kamer hebben we ook nog een eerste kamer die de wetten controleert op fouten en juridische correctheid. Omdat de eerste kamer het laatste woord heeft en dus bepaalend is voor het al dan niet aannemen van een wet heet deze de eerste kamer en logischerwijs de tweede kamer de tweede.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor dit klopt niet.
De reden dat het Eerste kamer heet is niet dat de Eerste kamer het laatste woord heet. Dat zou toch net zo goed een argument kunnen zijn om het Tweede kamer te noemen? Het heeft eerder te maken met de hierarchie. De eerste kamer heeft traditioneel een hogere status dan de tweede.
In de eerste kamer zitten de senatoren, hoge heren die vroeger door de koning en nu door de provinciale staten worden benoemd. In de tweede kamer zitten "gewone burgers" die door de burgerbevolking zijn gekozen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is 'het laatste woord hebben' niet hetzelfde als 'hoger in de hiërarchie staan'?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neehoor niet perse.
Er is toch net zo goed een systeem mogelijk waar het volk het laatste woord heeft bij het aannemen van een wet? Terwijl die door een soort senaat is ontworpen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk, maar het volk is geen kamer, dus die noem je dan geen #e Kamer. Net zoals we de koningin ook niet de 0e, 1e, 100e of wat-dan-ook-Kamer noemen. Maar als je puur naar de hele Kamer kijkt, dan is de Eerste hoger in de hiërarchie dan de Tweede, en heeft daarmee/dat komt op hetzelfde neer als/vanwege een beslissingsbevoegdheid hoger dan de Eerste kamer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja nu ben je wel heel gekunsteld je argument door bochten aan het wringen wnip. Het gaat me om het principe dat Eerste en Tweede niet duidt op wie het eerste, en wie het laatste woord heeft, het duidt op wie (oorspronkelijk) het hoogst was. En het eerste/laatste woord hebben AN SICH impliceert geen rangorde.
Dus dat argument gaat in dit antwoord niet op. Punt.
De Tweede Kamer vormt samen met de Eerste Kamer het parlement. Gijsbert Karel van Hogendorp (1762-1834) heeft dat bedacht. Hij was ambtenaar en na de val van Napoleon en ontwierp samen met anderen een nieuwe grondwet. De Staten-Generaal werd in 2 kamers verdeeld: de Eerste Kamer met leden die door de Koning werden benoemd, en de Tweede Kamer met leden die door de Provinciale Staten werden benoemd. Pas later mocht het volk de leden van de Tweede Kamer aanwijzen.

Toegevoegd na 1 minuut:
en ontwierp samen = ontwierp hij samen
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer dat nou net de reden voor die naamgeving ontbreekt, maar die vind ik er wel voldoende uit blijken. De eerste kamer is gewoon wat "hoger van stand" (tenminste tradioneel gezien), dan de tweede kamer. Senatoren vs burgervertegenwoordiging dus. Vandaar de namen eerste en tweede. +1 in ieder geval
MrEinstein
12 jaar geleden
+1 dit is het juiste antwoord