Soms krijgen rebellen, opstandelingen steun van overheden in de vorm van wapenleveranties. Hoe komen die wapens daadwerkelijk in de juiste handen?

Hoe verlopen deze transacties? Ik kan mij voorstellen dat bijv. de Amerikanen geen kisten met wapens hebben gedropt in Libië behind enemy lines. Hoe komen de wapens van punt A. In de handen van een gesteunde groepering ( voorbeeld Libië).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Wapens van rebellen komen via verschillende bronnen binnen, bijvoorbeeld de zwarte markt van Rusland, of toch ook Amerika. Zo heeft Amerika wel degelijk wapens geleverd aan de Taliban voordat men dat land binnenviel.

Ook onderlinge machtsstrijd tussen bijvoorbeeld de USA en Rusland of China kan ervoor zorgen dat één van deze partijen wapens levert aan de rebellerende groepen, dit om bijvoorbeeld later het privilege voor delving van bodemstoffen als uranium of olie in handen te krijgen.
Vaak gaan de belangen ondergronds en achter het nieuws door, en komen de feiten over de levering van wapens pas jaren later naar boven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
om eerlijk te zijn weet ik dat niet precies. Het gaat vanuit de overheid die de wapens levert, dus het zal haast wel dat die een speciale afdeling heeft die zich met deze dingen bezighouden.
Voor de rest gaat het (helaas) behoorlijk ondergronds