Zijn er eilanden die niet bij een land horen, en waar je dus je eigen land kunt beginnen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als dat kon dan had ik antartica als mijn land verklaart, want antartica is van niemand. Paar investeringen in olieplatformen en klaar... XD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zul je wel geduld moeten hebben tot 2048 - als het Antarctisch Milieuprotocol wordt geëvalueerd.

Het beste antwoord

De meeste eilanden en zelfs de kleinste stukjes rots die boven de waterspiegel uitkomen zijn al opgeeist door een of meerdere landen, en als je er al eentje vindt die (nog) van niemand is, dan moet je niet gek opkijken als een dag later de marine van een naburige staat bij je op de stoep staat. Dat is geloof ik vorig jaar nog ergens gebeurd bij iemand die een zelfverzonnen vlag had gehesen op een onbewoond stuk rots.

Uiteraard zijn er stukjes niemandsland, zelfs vlakbij; Eurostaete ligt op de grens tussen Nederland en Duitsland, op een strook grond van 500 bij 6 meter die niet bij Nederland en ook niet bij Duitsland hoort.
Als je je heel goed voorbereidt kun je een heel eind komen, in zee of op land, maar voordat je een diplomatiek netwerk hebt opgezet en wordt erkend door de VN ben je wel wat jaartjes bezig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit antwoord geeft de meeste informatie en heeft veel bronnen die ik nog na kan kijken, bedankt!

Andere antwoorden (3)

Staten zijn er tegenwoordig als de kippen bij om elk stukje grond tot hun eigendom te verklaren. Ook splinternieuwe eilandjes; de meeste daarvan vallen al binnen een territorium (zoals nieuwe eilandjes die bij IJsland ontstaan). Er is immers altijd een kans dat er zich een mineraal bevindt waar nu of in de toekomst vraag naar is.
Als je een eigen staat wilt stichten zal je een eilandje moeten kopen. Er zijn vast wel staten die slecht bij kas zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is zo'n land, maar dat is al bezet. Het is een oud marine platform, dat door niemand geclaimd werd.
Er moeten nog zulke zaken zijn waar je eens kan proberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je bedoelt sealand
Nadat de staat Sealand werd uitgeroepen hebben de Verenigde Naties besloten dat nieuw ontstane gebieden (bijvoorbeeld eilanden door vulkanische activiteit) die geclaimd worden worden toebedeeld aan het dichtstbijzijnde land. Nee, dat kan dus niet meer sinds, als ik me niet vergis, 1984.