heb je er (wettelijk) recht op te weten waarom de politie in jouw straat staat te posten o.i.d?

een vriendin van mij vertelde dat er een tijdje geleden een politie-auto stond te posten bij hun voor de deur.Dit gaf onrust in de buurt en niemand wist waarom.Op een gegeven moment bleek dat ze op zoek waren naar een kinderlokker(dit nieuws kwam niet van de politie), zij heeft dit nieuws verspreid, en iedereen hield zijn kinderen binnen.Vandaar mijn vraag,als er bij je voordeur politie op straat staat, en die blijft een tijd en/of komt meerdere keren terug,heb je er dan RECHT op te weten wat er gaande is???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waaruit 'bleek' dat men op zoek was naar een kinderlokker?

Het beste antwoord

Nee, dat recht heb je niet.
Er kunnen goede redenen zijn waarom deze informatie niet publiekelijk wordt gemaakt. BV omdat ze niet kunnen weten of jij bevriend bent met de persoon die ze zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, zekers geen recht om dit te weten.
En dom van haar om dit rond te gaan verspreiden, zij kan hier voor worden aangehouden wegens obstructie/belemmering van de politie bij het uitvoeren van haar taken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
elke ouder die 'kinderlokker' hoort zal op zijn hoede zijn en het doorgeven aan anderen in de straat. super logisch lijkt me.
iedereen schrikt van zo'n verhaal, je let extra goed op en houdt elkaar op de hoogte.
vaak wordt er van een mug een olifant gemaakt op deze manier en blijkt achteraf dat het mugje ook verzonnen is. van de ander kant zou ik me persoonlijk helemaal niet druk maken als het gaat om agenten in dienstkleding ( dienstauto etc.) ze weten natuurlijk zelf ook wel dat ze in dat geval nooit en te nummer onopvallend hun taken kunnen uitvoeren. wil iemand aangehouden worden wegens obductie/belemmering van politie bij uitvoeren van haar taken lijkt me dit geen gegronde reden.

het gaat anders worden als je tegen de agenten zou gaan lopen foeteren en stampij ervan maken waardoor de hele buurt uitloopt dus bewust aanzet 'tot'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vergeet wel dat het in Nederland allemaal om regeltjes gaat (soms de meest idiote regels).
Stel je voor dat door het toe doen van die vriendin, het onderzoek op de klippen loopt, dan betekend dat, dat justitie de zaak zal seponeren en dus loopt zo'n persoon weer vrij rond met alle mogelijke gevolgen vandien, voorbeelden genoeg hier van in de laatste jaren.
Natuurlijk begrijp ik de zorgen van haar, das logisch, maar doe het dan op een andere manier zonder het onderzoek in gevaar te brengen.
Je zult het maar op je geweten hebben, een zaak wordt geseponeerd en de dader flikt het een tijdje later met een kind waar hij anders vast had gezeten als de zaak niet was geseponeerd. En posten doen ze in dit soort zaken echt niet met uniform aan en in een gemerkte politiewagen.