Waarom hebben wij eigenlijk nog een koningshuis?

Niet dat ik tegen het koningshuis ben hoor, maar ik zou wel eens willen weten waarom wij hier nog een koningshuis hebben, en wat voegt het op dit moment nog toe voor ons Nederland?

Zeker nu met alle staatsschuld zou het een hoop schelen, en kunnen deze mensen ook eens kijken hoe het is om een normaal leventje te lijden.

Aan de andere kant vind ik het wel wat hebben, maar snap gewoon het nut niet zo.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Ha, die SaSoeMa;

Als we de monarchie zouden vervangen door een republiek zit je om de paar jaar met een president die uiteindelijk misschien nog wel meer kost. In de meeste republieken genieten de ex-presidenten namelijk nog een levenslang pensioen, hebben bewaking, vliegen op kosten van de staat, enzovoorts. Dat er op het koninklijk huis het nodige kan worden bezuinigd ben ik het wel mee eens, maar een republiek is ook de oplossing niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het is ook een beetje een visitekaartje van een land.
Ik heb vrienden uit een land met een president aan het hoofd, die toch wel ietwat jaloers zijn op ons koningshuis. Het geeft een land net iets extra's (naast alle leuke verhalen in de roddelbladen uiteraard).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom niet? En zoveel zou het niet schelen qua staatsschuld hoor.. Weet je hoe duur een president kost?

Een konings-, vorstenhuis heeft gewoon wat moois. Het is idd een visitekaartje zoals hierboven word gezegd. Maar het houd een land ook meer bij één. Meer een wij gevoel.
En de koning(in) staat boven de politieke partijen. Kan ook nooit geen kwaad zo iemand.
Vooral met onze vorstin mogen we heel blij zijn :-D Dat ze nog maar lang op haar troon mag blijven zitten :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stukje nostalgie waar we zuinig op moeten zijn! En tuurlijk kost het een paar euro per Nederlander per jaar, maar een President is ook niet gratis!
Vind het wel een bepaalde status van het land!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat een groot deel van 't publiek er zelf van droomt om een 'prinsesse-leven' te leiden. Dus gunnen ze dat graag aan de leden van 't huidige koningshuis.
Pas als alle voordeeltjes voor de prinsessen en prinsen verdwenen zijn: dan zullen de dromen langzaam wegebben en 't draagvlak verdwijnen.

Gezeur over dat 't koningshuis bijv. geen belasting heeft betaald of ergens subsidie voor heeft ontvangen die eigelijk bedoeld is voor arme boeren: allemaal zinloos ge-oever in dezen. Want wat maakt 't nu uit of 't inkomen 10 miljoen is zonder subsidies/voordeeltjes, of dat 't 7 miljoen + 3 miljoen is mét subsidies voordeeltjes? Geen f....

'T koningshuis vragen om opeens belastingen te betalen is dan ook dikke kolder - 't is _niks_ anders dan roepen 'ik wil bezuinigen op de huidige uitgaven aan 't koningshuis'. Zeg 't dan ook zo! Draai er niet omheen!
Maar bedenk wel: als je alle uitzonderingen voor 't koningshuis wegneemt, dan _is_ 't geen koningshuis meer! Dan wordt 't gewoon een soort banale reality-show. Dan kan je beter direct 't koningshuis afschaffen. Er moet _duidelijk_ worden gekozen: vóór of tégen 't koningshuis. Niet van dat halfslachtige.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over het waarom wij nog een koningshuis hebben kan ik eigenlijk heel erg kort zijn:

Sinds het aantreden van Willem van Oranje in 1813 is er nog niemand geweest die ook echt gezegd heeft dat die hele Oranje familie maar moest opzouten...

Hier komt bij dat als we alle financiering naar het koningshuis zouden stoppen. Dit maar een druppel op de gloeiende plaat is. Want op een tekort van 32,3 miljard euro is een paar miljoen het kleine wisselgeld in de portemonee...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hebben ook een potplantje voor de deur.
Het koningshuis is hetzelfde voor het land, maar het wordt in stand gehouden omdat een groot deel van de bevolking BN-ers dolletjes vindt en daarover kan dromen en kletsen.

Aan de andere kant is NL door en door on-democratisch dat daar een koningshuis prima in past. Bovendien is alles beter, dan JP als president
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een gewoon leventje leiden mag van mij.Ik heb nog nooit een troonrede gezien die echt met een vrolijk bericht was.Dan denk ik, als je daar dan zo'n dag moet houden omdat het traditie is.Stel je nu eens voor dat ze ook de mexicaanse griep krijgen met z'n allen, wat dan?Kan maar zo volgend jaar op prinsjesdag zijn.