Wat mag je allemaal wel en niet met diplomatieke immuniteit?

Denk aan diplomatieke paspoorten, CD-nummerplaten en dergelijke. Waar kom je nog mee weg, en wanneer ga je te ver? En wat zouden de gevolgen zijn voor jou en het land dat je vertegenwoordigt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Ik heb op een Ambassade gewerkt en ik weet dat de heren diplomaten wel hun verkeersboetes moeten betalen. Dat standaard fout parkeren is een oud verhaal dat de ronde doet, maar dat sinds een jaar of 15 niet meer waar is.
Dat van de geen-controle op het vliegveld is wel waar. Maar als er "iets vreemds" vermoed wordt, dan wordt er wel degelijk onderzoek gedaan door het vaderland van de verdachte. Daartoe wordt dan weer diplomatieke druk uitgeoefend :-)
In de praktijk valt het allemaal reuze mee en zijn diplomaten net gewone mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Die komen overal mee weg, zelfs met het plegen van een misdrijf. Ze kunnen hooguit uitgezet worden. Het is bijv. bekend dat sommige diplomaten standaard foutparkeren en hun boetes weggooien. Daar is niks tegen te doen. Dit stamt uit de tijd dat er nog veel oorlogen waren in Europa. Heersers wilden best met elkaar onderhandelen over vrede, maar dan moesten de onderhandelaars wel een vrijgeleide krijgen. Het idee van de vrijgeleide en de onschendbaarheid is bewaard gebleven. Diplomaten kunnen ook zonder bagagecontrole de grens over. Een diplomatenpaspoort is dus GOUD waard.