Waarom en/of hoe heeft Amerika de Vietnamoorlog verloren?

Grootmacht Amerika die een oorlog verliest.. Maar waarom dan de Vietnamoorlog? Is dat vanwege de manier van vechten van de guerillastrijders?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (4)

Het was een oorspronkelijk een oorlog tussen Noord- en Zuid Vietnam. Amerika steunde Zuid, maar vond op een gegeven moment dat Zuid Vietnam niet genoeg initiatief nam. Daarna volgde de terugtrekking. De bekende Cu Chi tunnels (ruim 250 km lang!) speelden wel een belangrijke rol, maar geen doorslaggevende rol in de oorlog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat hier boven staat klopt, maar de bewoners van zuid Vietnam kenden de jungle en grotten veel beter de Amerikanen verdwaalden vaak omdat ze de jungle niet kenden, en de bewoners van noord Vietnam konden dus in hinderlagen gaan liggen omdat de Amerikanen de jungle niet goed kenden, wel hadden de Amerikanen betere en modernere wapens/soldaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beide antwoorden kloppen.

Maar je geeft eigenlijk zelf al het juiste antwoord. De Amerikanen konden niet op tegen het klimaat, de tropen en de tactieken van de Noord-Koreanen.

Ze zagen uiteindelijk in dat een echte overwinning halen vrijwel onmogelijk was en trokken zich terug. Dat wordt door velen als verliezen gezien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het een combinatie is van vele factoren.

De steun van de Zuid Vietnamese bevolking was nihil, de marionet die in Zuid Vietnam de "baas" was, was een soort Saddam.
De steun van de Noord Vietnamese bevolking voor Ho Chi Minh was veel groter, al was dat ook geen lieverdje.

De manier van oorlog voeren was anders dan ze gewend waren, het was bvb vaak onduidelijk wie nu vriend of vijand was, met alle vervelende gevolgen van dien.
Denk maar aan die Lt Kelly die een heel dorp liet uitroeien.

De media heeft ook een grote rol gespeeld, het was de eerste oorlog die bijna op de voet te volgen was.
Met alle gruwelijkheden die voor die tijd onbekend bleven.

Het grote aantal burgerslachtoffers viel internationaal niet echt lekker, en het grote aantal eigen doden zorgden voor steeds meer onbegrip en verzet in de VS zelf.

Technisch gezien hadden ze makkelijk kunnen winnen, maar daarvoor hadden ze wel heel N Vietnam plat moeten bombarderen, en daarna misschien ook het zuiden.

Of ze betere soldaten hadden is nog maar de vraag.
De gemiddelde leeftijd van de soldaten was 19 en de opleiding duurde 6 weken.
Als je de protest songs mag geloven.
En het zal wel waar zijn want ik heb niet gehoord dat Billy Joel voor deze song voor de rechter is gesleept.
Al was die 19 jaar van iemand anders.