Waarom 112?

Is er een rede waarom er je gekozen voor 112? Waarom is het niet 447 bijvoorbeeld?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom Rick1234 en niet Rick4567?

Het beste antwoord

De keuze voor laagcijferige alarmnummers is afkomstig uit de tijd dat telefoonnummers nog gedraaid moesten worden. De laagste cijfers hadden toen de kortste draaitijd en konden het snelst een verbinding tot stand brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel :-) +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vroeger uit de draaitijd van telefoons was het 06-11 en geen 112.zie een oude krantenartiekel
http://www.trouw.nl/krantenarchief/1995/06/09/2536059/Op_misbruik_van_alarmnummer_06_-_11_komt_straf_te_staan.html

Andere antwoorden (4)

"Andere landen volgden het voorbeeld van een centraal alarmnummer. Bijvoorbeeld in Nederland werd aanvankelijk 0011 als alarmnummer in gebruik genomen. In 1990 is in Nederland een uniform alarmnummer ingevoerd als oplossing voor de verwarring bij de Nederlandse burger bij de keuze tussen de regionale toegangsnummers voor de te onderscheiden hulpdiensten. Door de invoering van het nationaal alarmnummer hoefde de burger slechts één nummer te onthouden voor de spoedeisend hulpverlening. Dankzij het landelijk nummer is politie, brandweer en ambulance beduidend beter bereikbaar geworden, hetgeen in spoedeisende situaties van levensbelang is. In 1997 werd het Nederlandse alarmnummer (06-11) vervangen door het Europese alarmnummer 112.

De invoering van het Europees alarmnummer is erop gericht dat iedere inwoner van Europa maar één nummer hoeft te onthouden voor hulp in spoedeisende situaties."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat 447 Air France vlucht nummer is.
112 is gekozen omdat die makkelijk te onthouden is. En dat die éérste twee toetsen zijn, snel te bedienen is.
Denk ik.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Air_France-vlucht_447

Toegevoegd na 2 minuten:
zie ook bron
http://www.sos112.be/code/nl/tout.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed antwoord +1
Omdat dit nummer voor jong en oud gemakkelijk te onthouden is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vroeger was het 06-11zie onderstaant artikel
http://www.volkskrant.nl/archief_gratis/article711272.ece/Ander_alarmnummer_kost_overheid_15_miljoen
de reden waarom het omgezet is:is al beschreven door Navarro
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie link. +1.
Maar ik vraag me af of er 'n rede is waarom er Europees voor 1-1-2 is gekozen. Is dat makkelijker te onthouden dan 9-9-1 ofzo? Daar geeft Navarro geen antwoord op!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt!!! Is wel lasdtig om uit te zioeken waarom er nu precies voor 112 is gekozen,zijn al meerde vragen overgeweest op andere site`s zag ik bij google maar ook daar niet echt zinnige antwoorden op.hele goeie vraag dus+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jmmr dat jij ook niks heb kunnen vinden. Bedankt voor het zoeken en het +1'tje :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
your welkom,helaas moet ik werken vanmiddag dus geen tijd meer om verder te zoeken,had ik anders graag gedaan voor je.wel heb ik dit nog even gevonden voor je: In het grootste deel van Europa is 112 het alarmnummer. Het draaien van het nummer 100 of 900 duurt op een telefoon met kiesschijf lang en men wenste dan ook een sneller nummer. 111 is het snelst draaibare driecijferige telefoonnummer, maar het wordt ook per ongeluk gekozen als men per ongeluk een paar keer op het haakcontact drukt (bijvoorbeeld tijdens het schoonmaken van het toestel). Het volgende snelst draaibare nummer is 112.
SOS 112
Het driecijferige nummer 112 geldt ook voor mobiele telefoons (GSM). De meeste gsm's hebben een lijstje van telefoonnummers die gebruikt kunnen worden als noodnummer (naast 112 bijv. ook 911, gebruikt in de VS, en 110 in Azië). Deze nummers zijn in de Benelux zelfs oproepbaar met GSM's zonder geldig abonnement, zonder de de PIN-code te kennen, zonder dat de standaardoperator bereikbaar is, en zonder de gsm te deblokkeren. Om misbruik te voorkomen is het in België niet mogelijk het noodnummer te bellen vanaf een gsm zonder simkaart. Oproepen naar deze nummers krijgen prioriteit, en gsm-operatoren houden altijd reserve om dergelijke oproepen door te sturen. In de toekomst zal daarbij de locatie via zendpalen direct nauwkeurig te bepalen zijn. hoop dat dit het antwoord is op je vraag.
staat op wiki; http://nl.wikipedia.org/wiki/Alarmnummer#112