Hoe worden (god behoede het) worden ganzen eigenlijk vergast?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie wil er nou een gans vergassen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle boeren in Nederland en de minister van landbouw
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik moet er niet aan denken om iets te vergassen. ik vraag me af hoe die boeren en minister van landbouw dat kunnen doen. een dier vergassen is net zo erg als een mens vergassen. maargoed dat is mijn mening ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
V-o-l-l-e-d-i-g mee eens!!!!!
Cryofiel
12 jaar geleden
Maar waarom wil je dan dat God dit behoedt? Ik zou verwachten dat je God zou vragen dit juist te verhoeden in plaats van het te behoeden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kleine, maar fijne nuance!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als wij (nederlanders) de schade die de ganzen veroorzaken vergoeden wordt er geen gans meer vergast: boeren krijgen een vergoeding als ganzen op hun land fourageren, en dus worden vanuit die hoek geen ganzen vergast, hooguit verjaagd met vuurwerk en aanverwant spul. Schiphol heeft andere problemen: als er een ganzen in een vliegtuigmotor terechtkomen stort het vliegtuig neer.
Wij (mensen) vermoorden daarom liever een heleboel ganzen dan dat we het risico lopen dat er een paar mensen omkomen met een vliegtuig. Je moet nu eenmaal keuzes maken in het leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voorlopig laat god (als hij al bestaat) het gewoon toe.
God heeft nooit veel met dieren opgehad: toen de mensheid zo nodig gestraft moest worden door de zondvloed liet hij Noah van elke diersoort er slechts twee redden. De rest mocht blijkbaar gewoon verdrinken....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
AdrieK: Dat is waar, maar toch vind ik het erg voor ze, dus omdat die ganzen niet kunnen denken zoals mensen en omdat ze niet zoals mensen zijn moeten ze maar vermoord worden? ze kunnen toch ook gewoon bijvoorbeeld een geluidsensor neer zetten waar de ganzen niet tegenkunnen en weggaan van die plaats? Ik vind het eerlijk gezegd zielig voor die arme beesten en wat mensen met ze doen.
Cryofiel
12 jaar geleden
@AdrieK, van de mensheid werden er toch ook slechts twee gered? Noah en zijn vrouw? @Arcana, je bedoelt een luidspreker. Een geluidssensor is een microfoon, daarmee kun je ganzengeluiden opnemen, maar daar heb je weinig aan. Volgens mij wordt wel vuurwerk en andere knallen toegepast, maar werkt dat niet afdoende. Als jij een betere methode kent om de ganzen weg te houden van Schiphol: laat maar weten!
Rieneke1
12 jaar geleden
ze testen nu percelen olifantsgras op effectiviteit.
zou mooi zijn als dat effect had.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Arcana
Ik moet AdrieK hierin gelijk geven willen we geen tweede Bijlmerramp in de Haarlemmermeer of omgeving krijgen.Wij zijn hier kort geleden aan een ramp ontkomen als gevolg van die ganzen die een motor van een vliegtuig ingevlogen waren.Maar daar lees je verder in NL niets van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk bedoel ik: hou het in godsnaam tegen... Dat was wel duidelijk hoop ik!
Cryofiel
12 jaar geleden
Ja, natuurlijk was dat wel duidelijk - maar zo'n foutje geeft toch een kort "wtf?" moment. Net als wanneer iemand zegt: "Als de stoplichten het doen mag je oversteken, mits het licht op rood staat." Ook dan is duidelijk wat er wordt bedoeld, maar je moet wel drie keer lezen en je begint toch te twijfelen.

Antwoorden (2)

in een mobiele vergassings-unit worden ze vergast met co2.
de dieren snakken naar lucht, en verliezen pas na een volle minuut het bewustzijn.
de hersenactiviteit houdt er pas mee op na een minuut of drie.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
koolstofdioxide wordt gewoon ingeademd maar door zuurstof tekort raakt het dier versuft en overlijdt
MrEinstein
12 jaar geleden
dus dan stikken ze, dat is toch pijnlijk en niet erg diervriendelijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dood is zelden "vriendelijk", maar eerst suffen/slapen en dan niet meer wakker worden lijkt mij minder erg dan verscheurd worden door bv een wolf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar hoe willen ze die dieren dan vangen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor je reactie...
Rieneke1
12 jaar geleden
elhorzt, als ze ruien kunnen ze een maand niet vliegen, en dan een schietnet erover denk ik zo.
Ik denk dat het als volgt gaat (een echte beschrijving kan ik niet vinden)
In een gebied waar ganzen vergast worden, wordt een container neergezet. Zo'n container waarmee zeeschepen vracht vervoeren.
Mensen gaan het veld in om ganzen te vangen, bijv met netten. Zo brengen ze de ganzen in de container. Als hij vol is (wat is "vol"?), gaat de deur dicht en wordt er CO2 in de container gespoten.
Daar worden de ganzen suf van, net als mensen, en na een paar minuten zijn ze dood.

Wrang is dat het ganzen probleem hiermee niet wordt opgelost, de klagen de boeren veroorzaken het zelf, door te veel voedsel op de akker achter te laten.

(maar wat dat betreft ben ik een boer aan de wal)