Wat is de NAFTA (North American Free Trade Agreement) en het doel ervan?

Over een paar dagen heb ik een SE-aardrijkskunde en moet ik weten wat de NAFTA is en het doel ervan. In het begin wordt het maar 1 keer uitlegt, maar dan super onduidelijk! Dus kan iemand mij hierbij snel helpen? Wel weet ik dat het een economisch samenwerkingsverband is tussen de VS, Canada en Mexico, maar verder begrijp ik er dus niet zoveel van...

Toegevoegd na 21 minuten:
(liever geen wikipedia uitleg)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.8K

Antwoorden (1)

De Noord-Amerikaanse Vrijhandelsovereenkomst, afgekort NAFTA (van de Engelse naam North American Free Trade Agreement), is een vrijhandelszone die Canada, de Verenigde Staten en Mexico omvat.

De NAFTA was een uitbreiding op de Amerikaans-Canadese Vrijhandelsovereenkomst van 1989. De NAFTA trad in werking op 1 januari 1994. Brian Mulroney (Canada), George H.W. Bush (Verenigde Staten) en Carlos Salinas (Mexico) waren de ondertekenaars.

In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Europese Unie heeft het verdrag geen supranationalistische bedoeling, maar is het eerder een internationaal verdrag. Door ondertekening verplichten de drie landen zich importtarieven te verlagen of zelfs af te schaffen (een tolunie), restricties op buitenlandse bezittingen en investeringen op te heffen en het intellectueel eigendomsrecht van producten uit de andere lidstaten te respecteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk eens op http://www.nafta-sec-alena.org/en/view.aspx
Dit is de officiele site van de NAFTA en daar kun je alles vinden. Het is me niet heel erg duidelijk waar je nu precies naar op zoek bent. Je weet al wat het is dus de definitie hoef ik je niet te vertellen. Succes met je SE!!