Kunnen hooggeplaatste mensen als Beatrix, Rutte, of Obama verkeersboetes krijgen of zijn ze in alle opzichten onschendbaar?

Er van uitgaand dat ze zelf en dus zonder chauffeur rijden.
En als ze de boete krijgen, moeten ze deze dan (in de praktijk) betalen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (8)

Ze kunnen gewoon boetes krijgen. Ze zoude deze ook gewoon moeten betalen. Wie te hard rijdt krijgt een boete en het maakt niet uit wie je bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Obama zal nooit een boete krijgen, omdat hij zelf niet rijdt. Dat mag hij helemaal niet van zijn veiligheidsadviseurs En als hij bij hoge uitzondering toch zelf rijdt, en ook veel te hard, dan ontstaat er een complex probleem. Want moeten al die volgauto's vol met beveiligers, die hem toch echt zullen moeten bijhouden dan ook allemaal een bon? Daar is het dus een theoretisch probleem. Tot een boete zal het nooit komen, want hoe sneller een president zich verplaatst hoe veiliger dat is.

In de twee andere voorbeelden, Rutte en Beatrix, is Rutte allebei zwaar de klos. Want als Beatrix te hard rijdt, dan hoeft ze niets te betalen, want Rutte is verantwoordelijk voor het gedrag van de Majesteit. En als hij zelf te hard rijdt, moet hij betalen, maar is hij ook zijn aanzien als MP kwijt. Hij kan dan namelijk nooit meer iets zeggen over laakbaar gedrag, want de kans is dan te groot dat hij dan niet serieus meer wordt genomen. Er is in het verleden weleens een minister opgestapt, omdat hij met zijn auto tegen een paaltje reed.

Dit is best een interessante vraag, maar vooral voor Obama en Beatrix betreft het toch een theoretisch probleem. Zij leven in een glazen huis en zijn zich daar ten volle van bewust. Ze kunnen zich echt niet veroorloven om dingen te doen die jij en ik ook niet mogen, maar soms wel doen. Op heel hoge functies hoor je het goede voorbeeld te geven, zelfs in pietluttigheden als te hard rijden. Dat geldt zelfs, volgens de rechter, voor tv-presentatoren en voetballers. Beatrix en Obama zullen dus nooit te hard rijden, en wat Rutte doet, moeten we maar afwachten ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De regering is enkel politiek verantwoordelijk voor de gedragingen van het regerend staatshoofd en de directe opvolging. Hare majesteit geniet volledige onschendbaarheid. Overigens is die PVDA minister na het veroorzaken van een ongeval ook doorgereden, heeft dus een misdrijf gepleegd, en is toen opgestapt, later heeft hij alsnog een regeerperiode volgemaakt als minister. President Obama geniet diplomatieke onschendbaarheid, hij zal dus niet strafrechterlijk vervolgd worden, ook de volgwagens niet, deze worden in Nederland bestuurd door politieagenten van het Nederlandse politiekorps en hebben dus de bevoegdheid om in hoofden van hun functie een groot aantal artikelen van het RVV1990 te overtreden waaronder die van snelheid.
Beatrix,rutte en Obama hebben diplomatieke onschendbaarheid en kunnen daardoor geen boete krijgen! Tevens geld dit voor alle diplomaten die zich in ons land bevinden..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hun zijn in alle zichten onschendbaar ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hun?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja Atilla hoort daar ook bij.
Hare Majesteit Koningin Beatrix geniet onschendbaarheid, mocht ze op haar leeftijd gesnapt worden door te hard te rijden zou het wereldnieuws zijn en zou ze door de reacties al genoeg gestraft worden, deze onschendbaarheid geld alleen voor de troonopvolging in de eerste graad, andere leden van het koninklijk huis moeten gewoon de boete voldoen.

Zijne excellentie minister president Rutte is naast zijn baan gewoon staatsburger van Nederland, artikel 1 van de grondwet geeft hier dan het antwoord:

Alle burgers van Nederland zijn in rechte gelijk.

Dus ook de minister president moet gewoon zijn boetes betalen en krijgt die binnen op dezelfde wijze als elke Nederlander.

Zijne excellentie president Obama geniet onschendbaarheid op basis van internationale wetgeving, president Obama valt onder Corps Diplomatique.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die krijgen dan gewoon een boete maar als die politie bijv. Beatrix aanhoud dan zou die wel denken van "ach laat ik haar eens even matsen" en bij jou en mij...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de -3
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
och er zijn mensen welke bij uitzondering een +geven. maak je hier niet druk over. Krijg je een + dan is dit meegenomen. dus van mij een + alleen al voor de moeite.
heeft maxima zelf niet eens een boete gekregen voor te hard rijden ?
12 jaar geleden
Er is een rechtszaak geweest van iemand die door een auto van het koninklijk huis was aangereden, voor de deur van het paleis.

Toegevoegd na 3 minuten:
Prinses maxima werd daar veroordeeld tot het betalen van 25% van de schade
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas geen antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel een antwoord. Ik laat zien dat ze veroordeeld kunnen worden, dus zijn ze niet onschendbaar. Nog een voorbeeld: Lang geleden werd minister van Defensie Vredeling veroordeeld voor rijden onder invloed.