Wanneer komt iets in een basispaket en wanneer niet?

Ik moet voor school een betoog maken over homeopatie wat niet in het basispaket moet komen. Maar mijn vraag was vooraf: Wanneer komt iets in het basispaket en wanneer niet? En vooral wanneer komt iets medisch in een basispaket en wanneer niet?

Ik zou graag alleen een reactie op deze vraag willen hebben van mensen die er echt verstand van hebben en die mij een site kunnen geven met verder informatie er over!

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Onze regering stelt elk jaar vast wat er in het basispakket komt en wat niet.

Wat daarbij van belang is, is dat zorg die in het basispakket medisch gezien noodzakelijk moet zijn. Daarom zit bijvoorbeeld een borstvergroting niet in het basispakket. Daarbij moet het effect van de behandeling tot op zekere hoogte aangetoond zijn. Een behandeling voor een dodelijke ziekte zou je noodzakelijk kunnen noemen als je gelooft dat het je gaat helpen (anders ga je immers dood) maar als nooit is aangetoond dat die behandeling bij deze ziekte ook iets doet, zal het niet snel in het basispakket komen.

Iets anders is nog dat de kosten van een behandeling dusdanig hoog moeten zijn, dat iemand die niet zelf kan dragen. Brillen zitten bijvoorbeeld niet in het basispakket. Niet omdat de overheid vindt dat je geen bril nodig hebt als je een sterkte hebt van -6, maar omdat men vindt dat je de kosten van een nieuwe bril, ongeveer eens in de drie jaar, zelf moet kunnen dragen. Een overweging daarbij kan zijn dat bovendien het nodig hebben van een nieuwe bril iets is dat je vantevoren kunt zien aankomen, zodat mensen met een lager inkomen ervoor kunnen sparen. Daarbij kan altijd nog de keuze gemaakt worden om een aanvullende verzekering af te sluiten voor dit soort kosten.

Het basispakket staat de laatste jaren behoorlijk onder druk, omdat het uitdunnen van het pakket gezien wordt als enige mogelijkheid om de zorg betaalbaar te houden. Sinds een aantal jaren hebben we bijvoorbeeld ook het systeem van het eigen risico voor zorg uit het basispakket, en geldt voor steeds meer zaken een aanvullende eigen bijdrage.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

homeopatie komt niet in aanmerking omdat er geen, of niet voldoende, bewijs is dat het daadwerkelijk werkt.
verstand heb ik er niet van, maar ziektekostenverzekeraars verzekeren alleen dingen waarvan ze weten dat het ook resultaat heeft