Waarom moet je in Amerika 21 zijn om sommige feesten in te kunnen, en mag al al heel vroeg autorijden?

ik snap niks van hun hoor...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (4)

Omdat je pas alcohol mag drinken vanaf je 21e. Op die feesten willen ze dus niet controleren of je wel 21 bent met het verkoop van de drank aan de bar, dus doen ze dat aan de deur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is de wetgeving daar. Autorijden mag vanaf 16, voornamelijk ingevoerd omdat de afstanden daar enorm groot zijn en het voor ouders ondoenlijk is om kinderen op die leeftijd steeds overal naartoe te brengen (zoals college).
Drank mag pas vanaf 21, waardoor feesten waar dit geserveerd wordt dan vaak verboden zijn voor jeugd onder de 21.
Persoonlijk vind ik dat laatste wel erg goed! Je bent dan volwassener en (waarschijnlijk) zul je dan wat meer verantwoord omgaan met drank dan wanneer je 16 bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat autorijden in Amerika ene heel ander verhaal is dan hier ; vrijwel alle auto's zijn automaten en dus veel makkelijker te bedienen de maximumsnelheid ligt ook op grote lege wegen veel lager dan hier, de afstanden zijn veel groter.

Maar het is niet overal zestien ; de leeftijd waarop je een zogenaamde 'learners permit' kunt krijgen (proefrijbewijs ; je moet dan nog tot je examen naast een ervaren bestuurder rijden) varieert van 14 (!!) tot 18. In de meeste staten mag je pas vanaf je 17e of 18e een 'zelfstandig' rijbewijs halen, en in Virgina (niet eens de drukste staat_ zelfs pas vanaf je 19e.

Drinken is natuurlijk een heel ander verhaal. (Al bepaalt het verbod natuurlijk niet dat het gebeurt, maar de intentie is goed). Dat is nooit noodzakelijk voor vervoer of werk, en gaat sowieso niet samen met autorijden, dus het verband ontgaat me ook een beetje.
Ik tegenstelling tot Nederland / Europa wachten ze daar met drinken tot je volledig wettelijk EN lichamelijk volwassen bent, en de kans op hersenschade (en verkeersschade) zo klein mogelijk. Helemaal verbieden gaat niet ; dat hebben ze in de jaren 20 geprobeerd, en daar plukken we nog steeds de wrange vruchten van (i.e. de georganiseerde misdaad is in die periode ontstaan).

Ik snap eerlijk gezegd niet precies waarom je ze niet snapt, want ik vind het logischer dan het Nederlandse systeem, waarbij kinderen van 16 al alcohol mogen drinken, en je meteen een volwaardig rijbewijs kunt halen op je achttiende (al hebben we tegenwoordig gelukkig het puntensysteem). Dat is toch een stuk minder logisch....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij denken misschien dat waarden en normen in de VS vergelijkbaar zijn met die in Europa, maar dat is niet echt zo. In de VS komt het veel meer neer op eigen verantwoordelijkheid. Autorijden? Geen probleem zolang je maar over het stuur heen kunt kijken. Verzekeren? Moet je zelf weten. Problemen los je vooral zelf op. Men gaat pas naar de politie als het echt uit de hand loopt en zelfs dan liever niet. Grondwettelijk is vastgelegd dat iedereen vuurwapens mag bezitten, primair om zichzelf te kunnen beschermen. Dat kan misschien ook niet anders omdat er grote gebieden zijn waar de politie altijd ver weg is.

Vooral waar het geweld aangaat ligt de tolerantie in de VS een stuk hoger dan bij ons. Dat is ook te zien aan de beoordelingscriteria voor films. Geweld wordt daar minder zwaar aangerekend dan bij ons. Daarentegen kan een blote borst al reden zijn de film een zwaardere classificatie te geven. Films als "Dokter Pulder zaait papavers" of "Turks fruit" krijgt daar dus vast een 18+ rating. Ook inzake drugsmisbruik hanteert men graag de harde hand. Hier kijken we liever naar effectiviteit. Al te veel repressie werkt gewoon niet en werkt juist zwaardere criminaliteit in de hand. Niet doen dus. Daar is het hoofd van de politie verkozen, net zoals de lokale rechters, waardoor stemmingmakerij veel invloed heeft dan rationaliteit waar het gaat om de aanpak en strafmaat van criminaliteit. (De gevangenissen zitten daar dan ook behoorlijk vol.) Hetzelfde geldt met internationaal terrorisme. Ondanks de bekende lage salariëring van de militairen gaat het land bijna failliet aan de oorlogen die ze voeren (waar ze ons helaas in meesleuren), maar overleggen met "de vijand" om de problemen anders, beter en vooral langduriger op te lossen past niet in de Amerikaanse A-team cultuur. Tegelijk heerst er een bijna schizofrene seksuele moraal. Aan de ene kant zijn ze zo preuts als maar kan (geen blote mensen in de sauna), maar aan de andere kant lijkt veel verderfelijkheid daar te zijn uitgevonden. (Wellicht is er een relatie met incestueuze praktijken zoals die bekend werden van streng gelovige gemeenschappen in Nederland.) Het land scoort ook hoog met het aantal puberale zwangerschappen.

Het is dus simpel: autorijden => eigen verantwoordelijkheid is primair. Feesten => losbandig gedrag en druggebruik (alcohol is zelfs ooit geheel verboden geweest) => bijna crimineel => flink de rem erop.