Is het zo dat de burgemeester of de loco burgemeester altijd in de stad moet blijven zodat men de pers eventueel te woord kan staan bij een ramp?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

nee hoor, dat hoeft niet. zou de bewegingsvrijheid van deze mensen wel heel erg beperken.

wel is het zo dat de burgemeester of zijn/ haar vervanger altijd bereikbaar moet zijn in geval van calamiteiten en dergelijke.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Neen, dat is niet zo. Wel zijn er afspraken wie er wie moet vervangen bij ziekte, afwezigheid. Dus na de eerste man in lijn als loco-burgemeester, komt er een ander die loco-burgemeester is etc. Maar vaak zal de burgemeester of zijn eerste opvolger direct huiswaarts keren bij een zeer ernstige ramp. Zij zijn immers meer ervaren dan hun opvolgers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat hoeft uiteraard niet,
Wel is hij verantwoordelijk voor alles wat met veiligheid te maken heeft,
Van brand tot politie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, natuurlijk niet. Aan het ambt van "burgemeester" hangt geen verplaatsingsbeperking (dat is enkel mogelijk bij veroordeelde criminelen, die een gedeeltelijke afstand van hun burgerrechten opgelegd kunnen krijgen.)

Daarnaast is het niet louter de "burgemeester" die aan crisiscommunicatie doet. Ook de (hoofd)commissaris, brandweerchef, leidinggevenden van de "crisiscel" van de FOD Binnenlandse Zaken kunnen hiertoe ingezet worden. Tevens kan de media zich ook verplaatsen om elders een reactie van de 'leidinggevenden" te krijgen. Via een persbericht wordt eveneens gecommuniceerd.