Waarom bestaat in Nederland de maximum snelheid van 40 km/uur (voor auto's) niet?

..vroeg ik me weer eens af in de auto.
Tussen 30 en 50 vind ik best een groot verschil zitten. In sommige (niet alle!) 30-zones vind ik 40 langzaam zat ;-)
(Andersom - waar 50 eigenlijk te hard is - ook wel, maar dan rijd je (ik) automatisch langzamer)

Ben benieuwd welke gedachtengang daar achter zit.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Ik ben het met je eens dat er te weinig wordt gedifferentieerd. Waarom wel beperkingen van 30, 50, 60, 70 en 80 km/u en geen 40? Ook bij werk aan de weg worden soms veel te lage en soms veel te hoge maxima gesteld. Waarschijnlijk hebben de bouwbedrijven maar een paar borden bij zich. Ze gaan hier ook nog eens slordig mee om. Borden blijven vaak staan terwijl de weg al klaar is of er staat geen bord einde snelheidsbeperking. Op die manier wordt de weggebruiker niet serieus genomen en zal die sneller de verboden overtreden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat 30 km/h precies tussen 10 km/h (stapvoets) en 50 km/h zit (bebouwde kom). 40 km/h is geen officiele maximumsnelheid, anders wordt het te ingewikkeld: daar mag 53,4 km/h rijden en daar 24,9 km/h (bijvoorbeeld).

30 km/h zones liggen in de bebouwde kom bijv. bij scholen. 10 km/h wordt gebruikt op erftoegangswegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10 km/h is bepaald niet stapvoets. 5 km/h komt meer in de richting/