Republikeinen

De Republikeinse en Democratische partij verschillen op hoofdpunten van elkaar: de Republikeinen krijgen veel steun uit het bedrijfsleven, zij zijn conservatiever, weinig soepel en gehecht aan tradities. Zij benadrukken het recht op bezit en komen daarom meer op voor de rijken ('haves’) en niet voor de minder rijken (‘have-nots’). Vrij ondernemerschap en vrije burgers zijn belangrijk. De overheid moet terughoudend zijn en pas optreden als de burgers het zelf niet kunnen of niet doen.

Democraten

De Democraten zijn progressiever en hervormingsgezind, zij richten zich meer op ‘de gewone man’. Daarom willen zij een sterke regering en president. De Democraten hebben daarom veel aanhang in de grote steden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
bedankt nu weet ik weer wat meer

Andere antwoorden (4)

Een Republikein wil zo min mogelijk inmenging van de staat , zijn bijv tegen abortus en tegen belasting heffen.
Een Democraat kan je zien als de meer linkere kiezer, vinden wel dat de staat zich mag bemoeien met oa minimumloon, gezondheidszorg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Republicanisme is een politieke stroming die vindt dat de staatsvorm van een natie een republiek moet zijn:
de erfopvolging is per definitie uitgesloten;
een president bezit de uitvoerende macht en is door een volk, dat de soevereiniteit bezit, verkozen.
De aanhangers heten republikeinen. De republikeinse ideologie staat tegenover monarchisme, aristocratie, oligarchie en dictaturen. Deze ideologie staat minder lijnrecht tegenover de democratie, omdat binnen een democratie zoals we die nu kennen altijd groepen actief zijn die pleiten voor het veel ruimer tot uiting komen van de volkswil in het staatsbeleid: directe democratie via regelmatige volksraadplegingen.
De republikeinse ideologie is verwant met het libertarisme.
Breder gedefinieerd refereert republicanisme aan een politiek systeem dat de vrijheid waarborgt door het instellen van een rechtsstaat die niet arbitrair genegeerd kan worden door de uitvoerende macht. Binnen een republiek ligt de nadruk op het betrekken van alle burgers bij de macht en de strijd tegen corruptie.
fremar
12 jaar geleden
Als je het heel simpel stelt zou je kunnen zeggen dat de democraten een 'linkse' partij zijn en dat de republikeinen een 'rechtse' partij zijn. Echter de democraten en de republikeinen zijn eigenlijk beiden rechtse partijen, alleen zijn de republikeinen nog wat rechtser.

Verschillen tussen de beide partijen:

In het algemeen kun je zeggen dat de democraten streven naar gelijkheid: ze zien een positieve rol voor de regering om in te grijpen in de markteconomie, om het milieu te beschermen, sociale gelijkheid te bevorderen en minderheden te beschermen.

De republikeinen zijn tegen hoge belastingen, tegen positieve discriminatie, tegen een grote inbreng van de overheid. In het algemeen worden de democraten als liberaal bestempeld en de republikeinen als conservatief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een republikein is een aanhanger van de een
republiek als staatsvorm.

Of ook wel aanhanger en/of lid van de Amerikaanse Republikeinse Partij.

Ik denk dat je dat bedoelt, hoewel dat uit je vraag niet blijkt.

De Republikeinse Partij (Engels: Republican Party) is een van de twee belangrijkste politieke partijen van de Verenigde Staten.
De hedendaagse Republikeinse Partij is geen homogene ideologische eenheid maar bestaat uit diverse facties. De conservatieve facties hebben thans de overhand, hoewel er ook groepen liberale Republikeinen zijn.

De andere is de Democratische Partij.
Gezien de omvang van de partij en het feit dat de VS een de facto tweepartijenstelsel kent is het niet verwonderlijk dat de Democratische Partij geen ideologische eenheid vormt. De partij is verdeeld in diverse facties, variërend van sociaal-liberaal tot conservatief.

In Nederlandse termen zou je kunnen zeggen dat republikeinen over het algemeen wat rechtser zijn
en democraten wat linkser.