Is het illegaal om informatie en materiaal van personen te verspreiden waarvan het toch al publiekelijk gedeeld wordt op een sociale netwerk?

Toegevoegd na 31 minuten:
Facebook zegt dit: "Choosing to make your information public also means that this information can be associated with you (i.e., your name, profile picture, Facebook profile, User ID, etc.) even off Facebook"

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ja, dikke kans dat je in de problemen komt met
copyright. Auteursrechten.

Het feit bijvoorbeeld, dat men zijn/haar foto's op Facebook en Hyves en andere sites zet,
wil nog niet zeggen dat die daardoor voor iedereen te gebruiken zijn.

Het maakt nogal verschil of iemand zelf zijn levensloop publiceert, of dat dat door een ander - ergens anders - wordt gepikt, overgenomen en gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je in iedergeval vrijelijk kan verspreiden is een link naar de plek waar die info voor iedereen leesbaar is geplaatst. Daarmee dupliceer je niets en als de oorspronkelijke eigenaar de info verwijderd wil hebben kan die dat daadwerkelijk doen. Jouw links werken dan niet meer.

Toegevoegd na 2 uur:
Op je toevoeging: Wat facebool zegt is de realiteit. Wat je daar deelt kan algemeen bekend worden. Ook als je het alleen met "vrienden" deelt omdat die het weer verder kunnen verspreiden.

Dat staat los van de (nederlandse) wetgeving over wat mag en wat niet mag.

Die facebook waarschuwing voor de eerste "publisher" is nou eenmaal geen permissie aan anderen om dan ook inderdaad maar te gaan kopieren en verspreiden.