Wie controleerd goede doelen?

Al die donaties aan al die verschillende 'goede' doelen. Wordt er toezicht gehouden op de besteding hiervan?
En de salarissen van de medewerkers, gaat daar al niet een bijzonder groot percentage verloren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Nou en of de goede doelen worden gecontroleerd. Dit wordt gedaan door het CBF (http://www.cbf.nl/). Dit bureau kent een keurmerk toe aan goede doelen die hun inkomsten op een juiste manier besteden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Sinds 1996 verleent het CBF een keurmerk aan fondsenwervende instellingen. Elk fonds dat in aanmerking wil komen voor een CBF-Keur moet aan dezelfde criteria voldoen en dezelfde procedure doorlopen. Fondsenwervende instellingen moeten minimaal drie jaar als zodanig actief zijn in Nederland. Het keurmerk wordt afgegeven voor een periode van 3 jaar, waarbij jaarlijks wordt getoetst of de organisatie nog aan de gestelde criteria voldoet. Het CBF heeft een licentie van de Raad voor Accreditatie voor het verstrekken van het CBF-Keur.

De criteria betreffen de volgende onderwerpen:
1. bestuur
2. beleid
3. fondsenwerving, voorlichting en communicatie
4. besteding van de middelen
5. verantwoording

Kijk even hier: http://cbf.nl/CBF_Keurmerk_verklaring/1_CBF-Keur.php voor informatie over hoe het CBF de goede doelen keurt. Een goed doel met een CBF keurmerk is dus zonder meer een 'fair' goed doel, maar een goed doel zonder hoeft niet per se slecht te zijn (al is dat het uiteraard vaak wel), misschien heeft het simpelweg nog geen keuring aangevraagd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Er zijn voorwaarden voor, en als een organisatie denkt daaraan te voldoen, dan moet die organisatie daartoe een verzoek doen en dan moet die organisatie de boeken openen en dan controleert men dat en als alles klopt volgens de richtlijnen, dan wordt de status van "Goed Doel" verleent... Zo gaat dat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn in Nederland ca. 30.000 goede doelen. Er zijn geen regels voor goede doelen en er is dus ook geen goede controle op goede doelen. Helaas worden goede doelen niet verplicht om hun jaarrekening in te leveren bij de Kamer van Koophandel, terwijl dat voor bedrijven wel verplicht is. Hierdoor weet niemand welke goede doelen actief zijn, hoeveel geld er precies omgaat en wat er met het geld gebeurt. 16.000 van deze goede doelen hebben zich bij de Belastingdienst aangemeld als ´organisatie die het algemeen nut beoogt`. Deze doelen geven aan geen winstoogmerk te hebben en staan in Den Bosch geregistreerd zodat ze geen schenkingsrecht hoeven te betalen. Ook hier wordt echter geen controle op uitgevoerd, behalve een steekproefsgewijs verzoek om een jaarverslag in te leveren. Al met al zijn er ongeveer 12.000 organisaties die actief fondsen werven en die door niemand worden gecontroleerd. Ongeveer 625 van deze 12.000 goede doelen leveren vrijwillig hun jaarverslag in bij het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF). 327 van deze 625 organisaties hebben een Keurmerk of Verklaring van geen Bezwaar van het CBF. Zo'n Keurmerk of Verklaring betekent dat er op een aantal punten naar een goed doel gekeken wordt, en het is de enige vorm van controle die er op dit moment is. Het geeft echter geen compleet beeld van kosten en bestedingen. Bovendien is het niet geschikt voor alle goede doelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hier staat het vast bij:

http://www.goeievraag.nl/vraag/100-zeker-geld.13091
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien worden goede doelen wel gecontroleert, maar veel goede doelen geven teveel uit aan sallarissen en belgeen ok nog geld wat volgens mij niet de bedoeling is. oplossing? geef aan kleine goede doelen, die beleggen niet en hebben ook geen dure directeuren.