Lastig. In theorie kan het, in de praktijk.... er zijn zelfs marinevloten uitgevaren om mensen te verwijderen van een onbewoond stuk rots in de Stille Zuidzee, alleen omdat ze daar een vlag hadden gehesen en het tot nieuwe staat hadden uitgeroepen. Als dat al niet wil, kun je het stichten van een (stabiele) staat op het vasteland wel helemaal vergeten. Daarnaast is het regeren van een land niet zo simpel als het lijkt. Als je een beetje diplomatieke betrekkingen wilt onderhouden met andere landen, staatsbezoeken afleggen, ambassades openen en meer van dat, ben je wel even bezig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

hahahah wil je verhuizen?Nee dat mag/kan niet als particulier.Dan zou het een bende worden als iedereen dat zo maar kan doen.Maar ik vind het een leuke vraag is vast een wens !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, of je nu een eiland of gewoon een stuk grond koopt, het blijft onderdeel van dezelfde staat.

Soms lijken mensen wel eens anders te denken. Dan laten ze Oost-Europeanen werken op hun land voor een hongerloontje, met allerlei belachelijke regels (zoals het land niet af mogen) en 'boetes' voor overtredingen. Die mensen denken dan blijkbaar koning van hun land te zijn. Tot ze betrapt en vervolgd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, er zijn over de hele wereld eilanden te koop. Maar het blijft volgens mij altijd het grondgebied van het land waar dat eiland bij hoort. Eigen regels stellen kun je wél, bijv over de te dragen kleding, of dat overal op het eiland om 22.30 de elektrische verlichting uitmoet, en alleen nog kaarsen en olielampen mogen, en of onaangekondigde boten wel of niet mogen aanmeren, of dat jij de enige bent die rondom het eiland mag duiken. Dan moet je alleen wél een onbewoond eiland kopen, denk ik, zodat iemand van die regels op de hoogte is, vóór hij/zij de overtocht waagt en er komt wonen.
Stel, dat jij wilt invoeren, dat iedereen gekleed gaat als harem-dame of misschien wil je kleren zelfs helemaal afschaffen : als er al mensen op het eiland wonen, kan het zijn, dat ze niet erg gelukkig zijn met je 'kleding-code'.

Je moet dan wél je goudezeltje goed voeren, want aan zoiets hangt natuurlijk wél een prijskaartje....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een Belg heeft het onlangs (geprovoceerd) geprobeerd zie link 1.

Ten tweede verwijs ik je naar The principality of Hutt River.
Een land in Australië, zie bron 2. Heel interessant!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op 2 september 1967 nam de Engelse radiopiraat Paddy Roy Bates een tot dan toe verlaten fort uit de tweede wereldoorlog in bezit en riep er een onafhankelijk vorstendom uit. Hoewel Sealand door geen land ter wereld wordt erkend, geeft het in de territoriale wateren gelegen "vorstendom" eigen postzegels, munten en paspoorten uit. Sealand heeft een oppervlakte van 550 m² en een inwonertal dat varieert van 1 tot 5.
Op 8 januari 2007 werd bekend dat Prins Roy van Sealand "zijn" land te koop aanbiedt. Hij vindt dat het tijd is om het land uit handen te geven aan een jongere generatie. De vraagsom is 10 miljoen pond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals aangegeven, kan het inderdaad wel. Maar je moet wel wat centen hebben. In de stille zuidzee zijn er nog vele te koop. Erkenning? Pfff wie interesseert zich ervoor dat zijn prive eiland wordt erkend door de VS of door NL.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat lukt niet. Simpelweg omdat je normaliter niet aan de middelen kunt komen om de souvereiniteit van dat eiland ook af te dwingen. Eigendom is 1, eigen staat is veel verder dan 2.

Ik moet opeens denken aan de Falkland Islands... Opeens is het land waar jouw eilandje toe behoort afgepakt van een natie die dat een serieuze zaak vindt. Je kunt niet spotten met militaire macht van welk land dan ook... ook al heb je nog zoveel centjes.
itsme