De "permanente" leden van de VN-veiligheidsraad hebben het vetorecht bij stemmingen. Deze leden zijn: China, Frankrijk, Rusland, Engeland en de Verenigde Staten.

Het vetorecht stelt dat "ieder permanent lid" de goedkeuring van een VN-resolutie in de Veiligheidsraad kan tegenhouden. Hierbij gaat het niet enkel over de Verenigde Staten, maar over ELK permanent lid.

De veiligheidsraad telt ook niet-permanente leden (die uiteraard GEEN vetorecht, maar wel stemrecht hebben en slechts twee jaar na elkaar mogen zetelen. Meer informatie over dat gedeelte? http://www.un.org/sc/members.asp
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er zijn vijf landen in de wereld die vetorecht hebben; de VS, Engeland, Frankrijk, China en Rusland. Als zij het niet eens zijn met een resolutie, dan kunnen zij tegen stemmen en dan wordt de resolutie ook niet uitgevoerd. Zij kunnen het dus tegenhouden, ook al is verder iedereen het eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou je wel zeggen, maar de vn is dus niet echt democratisch. Het enige democratische is, dat als die vijf landen instemmen meeste stemmen gelden. Maar democratisch is het natuurlijk niet
teusvh
12 jaar geleden
Hadden we dan afgesproken dat het democratisch zou zijn? het gaat vooral om macht.
Een makkelijk voorbeeld is bijv als de permanente leden van de VN een aanslag willen plegen en 1 van de leden zegt dat wil ik niet. Dan wordt de actie niet uitgevoerd.