Als je foetus als mens beschouwd is het paradoxaal maar de redenering die wordt gebruikt voor abortus is dat foetussen nog geen mens zijn. Ze hebben nog geen bewustzijn, nog geen gevoel etc.. Als je hier in geïnteresseerd bent raad ik aan wat te lezen over de ethicus Peter Singer. Erg controversiële ethicus die denk ik naar de andere kant gaat dan jou namelijk hij beredeneert dat infanticide onder sommige omstandigheden goed is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Paradoxaal betekent een schijnbare tegenstelling, dat is het denk ik. Maar het is schijnbaar; het is dus mogelijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor veel mensen is dat absoluut paradoxaal, maar degenen die daar in geloven vinden dit logisch. Voor hun zijn het twee losstaande dingen. Tegen abortus zijn ze omdat ze geloven dat een foetus al leeft en aangezien het een onschuldig babytje is niet vermoord mag worden. Voor doodstraf zijn de meeste mensen omdat ze vinden dat het pas echt erg straft, of omdat ze denken dat die mensen het niet verdienen te leven, of als afschrikeffect, of iets anders. Maar iemand die de doodstraf krijgt moet natuurlijk wel iets ergs gedaan hebben, in tegenstelling tot zo'n foetus.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niet als je geloofd dat een foetus pas als een mens of als levend beschouwd kan worden na een x tal maanden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Abortus heeft met biotica te maken, met leven. Doodstraf met een in de samenleving overeengekomen afspraak om te straffen.

Niet vergelijkbaar dus, net zoals een tomaat en appel niet vergelijkbaar zijn, ook al zijn de beide rond...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Biologisch gezien is een foetus nog geen mens, aangezien er nog niet zoiets als een bewustzijn is gevormd, het is slechts een klompje cellen. Vandaar dat na een aantal maanden abortus ook niet meer mag. Dan wordt er gesteld dat de ongeboren baby zover is ontwikkeld dat het een persoon is. Zolang de baby dus nog een foetus is is het niet paradoxaal om tegen doodstraf maar voor abortus te zijn
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waar slaat dit nou weer op?
Een nog niet volledig ontwikkelde embryo is toch heel wat anders als een mens wat al een heel leven heeft geleid. Dat ding heeft nog niet eens het licht gezien. Laat staan dat er al enige hersenactiveit heeft plaatsgevonden. In de beginfase is het maar een hoopje ongedetermineerde cellen.
Moet ik ook al mijn spermacellen gaan bewaren omdat ik anders elke dag miljoenen moorden pleeg? Dat hadden allemaal potentiële levens kunnen zijn!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Probeer je nu stellen dat de doodstraf een soort van post natale abortus is?