Waarom kan de overheid ons verplichten om door te werken tot ons 67e?

Als ik dit niet zo willen dan krijg ik geen AOW? Is dat dan gewoon geen chantage?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

De overheid houd jou echt niet tegen als je met 55 jaar zou willen stoppen met werken. En als je vanavond de staatsloterij, of lotto wint dan is dat financieel best wel te overbruggen...

Maar de overheid kan wel de ingangsdatum bepalen. En als die op 67 staat dan verander je daar niets aan. En dan maakt het werkelijk niets uit of dat je miljardair, of straatarm bent...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als je het nieuws een beetje volgt weet je dat straks een grote groep babyboomers met pensioen gaan. Deze krijgen allemaal AOW. Aangezien de babyboomers zelf een stuk minder kinderen hebben gekregen betekend dat de kosten stijgen en dat er minder personen zijn die dat kunnen betalen. Daarnaast worden mensen steeds ouder waardoor de kosten voor de AOW nog verder zullen stijgen. Om het systeem enigzins in de hand te houden, is deze aatregel bedacht.
Of je wel of geen AOW krijgt hangt af van de uiteindelijke wet. Er zijn verschilende mogelijkheden en het verschilt per optie wat dat voor consequencies heeft voor jouw.
Nee, natuurlijk is dat geen chantage. Je wordt niet bedreigt en er wordt geen geweld tegen je gebruikt om iets van jouw te krijgen. Dus er wordt al niet voldaan aan één van de eisen van chantage.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je op je 65e stopt met werken zul waarschijnlijk 2 jaar moeten overbruggen,maar dat is nog niet zeker! Er staat nog niets vast. De overheid verplicht ons dus nog niets!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat die de macht over ons hebben tot vervelens toe!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om het voor iedereen te verplichten, daar zullen nogal wat haken en ogen aan zitten, omdat je in sommige beroepen zo lang niet kunt doorwerken.
Echter, ik begrijp niet zo goed waar al die commotie voor is. Die 2 jaar extra!
De leeftijd van 65 jaar is reeds lang geleden vastgesteld, toen de levensverwachting van mensen nog veel korter was. Dus na je pensioen had je nog slechts enkele jaren om van je vrije tijd te genieten. De gemiddelde leeftijd van de mens is de laatste jaren alleen maar hoger geworden. Ook is de medische zorg beter geworden, en zijn mensen veel langer nog in goede lichamelijke en geestelijke gezondheid.
Ik ken zat mensen die na hun 65e nog best bereid en in staat zijn om te werken, als ze maar ergens de kans kregen. Mijn vader was erg van slag toen zijn pensionering inging, en heeft alle moeite gedaan om ook daarna nog werk te vinden en te houden. Omdat hij daar gelukkiger van werd.
Echter, de afgelopen jaren moesten juist alle jongeren aan het werk geholpen worden.
Om eerlijk te zijn ken ik veel mensen die met de VUT gaan en al ver voor hun 65e stoppen met werken. Dus je kunt mij niet wijsmaken dat iedereen ook echt tot zijn 67e door zal werken.
Als je werk je echt voldoening geeft kun je echt nog wel wat langer door, zeker als je werkgever je het gevoel blijft geven dat je ertoe doet, dus dat je nodig bent..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee hoor, niemand dwingt je

je mag vandaag nog stoppen met werken.

Als je maar wel zelf je inkomen even regelt, als een grote jongen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel veel mensen (misschien zelfs de meeste) zien de overheid tegenwoordig als een afstandelijke organisatie die zelf bepaalt wat de regeltjes zijn, ookal komen die in onze ogen totaal niet ten goede aan de NL bevolking.

Mensen vergeten simpelweg hoe een democratie werkt.
Heel makkelijk:
1.
Alle stemgerechtigde mensen kiezen een kamer. Dat gebeurt rechtstreeks dus je mag de meest belachelijke argumenten aanhalen om te stemmen op wie jij denkt dat jou het best vertegenwoordigt.
2.
Die kamerleden vormen samen clubjes (partijen), zodat ze meerderheden kunnen vormen en dus meer kracht hebben om er in de kamer beslissingen door te krijgen.
3.
De groepjes proberen samen een grotere groep te maken die samen de meerderheid van de kamer uitmaakt (coalitie). Deze meerderheid gaat vervolgens het land regeren.
4.
De meerderheidspartijen kiezen zelf mensen die verstand hebben van leidinggeven, of van bepaalde onderwerpen die belangrijk zijn in het regeren van het land. Deze mensen (ministers) gaan vervolgens het land besturen volgens de afspraken die de coalitie samen gemaakt heeft. De kamer blijft deze regering gedurende 4 jaar controleren.

Als er nou dus een crisis uitbreekt, en er is te weinig geld voor ALLES, dan moet er dus IETS gebeuren om dat tekort op te vangen.
Die ministers, uitgekozen door een meerderheid van de vertegenwoordiging van het NL volk, ziet geen andere mogelijkheid dan het verhogen van de AOW leeftijd.

Als je het daar niet mee eens bent, dan kunnen er dus 2 dingen gebeurd zijn:
A) je hoort niet bij een meerderheid van het NL volk (en ik heb sterk het vermoeden dat dat zo is want ik ken NIEMAND die tegen is)
B) je hoort normaliter bij een coalitiepartij, maar die partij gedraagt zich na de afgelopen verkiezingen blijkbaar niet zoals jij gehoopt had.

In beide gevallen zit er maar 1 ding op, gebruik je stemrecht, en stem die coalitiepartijen de regering uit de eerstvolgende keer. In geval B is het je eigen verantwoordelijkheid geweest dat die regering er gekomen is. In geval A heb je je nou eenmaal aan te passen aan de wil van de meerderheid van de Nederlanders. Zo werkt het!