Is extra geld voor monumenten in deze tijd wel slim?

Ik lees net in de krant: Minister Plasterk trekt meer geld uit voor het opknappen van monumenten: van 43 naar 52 miljoen per jaar.
Is het niet handiger om die 9 miljoen aan andere (in mijn ogen dringerder) zaken te besteden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9 miljoen lijkt me (in de politiek) niet iets om je druk over te maken..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Wimmie: Dus als jij thuis geldproblemen hebt maak jij je ook niet druk om een euro meer of minder ergens?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, dat doe ik idd niet en ik ben ook nog blij met die houding
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ok, duidelijk. Ik denk wel dat je dan een van de weinigen bent. Wij hebben momenteel heel weinig geld te besteden en letten daarom extra op de kleine uitgaven, want die gaan vaak ongemerkt (ach, die 2 euro...), terwijl ze snel oplopen...

Het beste antwoord

Ja en nee.

Het LIJKT op geldverspilling.

Maar als je kijkt wat er gebeurd:
- Monument restauratie = Bouw werkzaamheden = Cemet / Verf / Hout / Bouten / Moeren / ...

Dus feitelijk creeer je werkgelegenheid in de bouw, en stuimuleer je afname in metaal, mijnbouw, chemie. Feitelijk worden geplande restauratie & onderhoudswerkzaamheden eerder uitgevoerd dan geplanned om te voorkomen dat er in allerlei bedrijfstakken ontslagen vallen. Want mensen die tghuis zitten moeten ook -uitkering- betaald worden. Is niet gratis. Dan beter 2* zo veel betalen, hun aan het werk houden & renovaties uitgevoerd krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

De man wil zichzelf onsterfelijk maken, dat krijg je als je denkt wat te kunnen zeggen en Plasterk heet...

Dom dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 mee eens
Ik denk dat er wel een belangrijk effect bij komt. Niet zozeer dat het belangrijker is om monumenten op te knappen dan om bijvoorbeeld verkeersknooppunten op te lossen, maar het belang zit erin dat met deze 52 miljoen euro mensen aan het werk blijven in de bouw. En dat is hard nodig gezien de crisis die hard toeslaat in die sector.
itsme
14 jaar geleden
Ben het helemaal eens met ITSME.
Door te denken in kosten krijg je last van een negatieve spiraal. Door te denken in investeren krijg je een ander beeld. Dit geld komt ten goede aan de bouw en die gaan een slechte tijd tegemoet.
Goede actie dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is natuurlijk wel zo,dat het extra geld wordt besteed om mensen aan het werk te houden,die misschien anders zonder komen te zitten.
Aan de andere kant zou het positiever klinken als men de kreet :Meer bouwvakkers aan het werk had gebruikt!
Maar ook dan is 9 miljoen ookk maar de bekende druppel op de al even bekende plaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is al gezegd, veel van deze maatregelen creëren meer werkgelegenheid en zorgen ervoor de het systeem weer gaat werken.
Er zullen allerlei produkten nodig zijn voor de renovatie en die zorgen er weer voor dat er ook indirect werkgelegenheid wordt gecreëerd, afgezien van de bouwvakkers enz die in dit verband weer aan de slag kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals anderen al zeggen: Het schept zeker ook werkgelegenheid.
Bovendien is het belangrijk om ook in tijden van crisis onze monumenten niet te vergeten.
Het is ons erfgoed.
Als we willen dat de generaties na ons ook kunnen genieten van onze culturele erfgoed, zal je het toch moeten onderhouden.
Je moet er toch niet aan denken dat over 50 jaar het Muiderslot of de molens op de Kinderdijk in elkaar storten omdat we er 50 jaar daarvoor een crisis was, en de regering er ff het geld niet voor had...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja...want anders vallen de kosten later nog veel hoger uit.
En bovendien woon ik zelf in een Rijksmonument.