waarom komt er een fusie om utrecht noordholland en flevoland samen te voegen ?

Toegevoegd na 2 minuten:
bronnen : tvnh

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het kabinet meent dat dit voordeliger is mbt wegenaanleg enzovoorts. Kennelijk moeten er nog meer wegen komen en levert dat - in theorie - zoveel op dat het alle rompslomp waard zou zijn.
Zo willen ze geloof ik uiteindelijk naar 4 of 5 'regio's'.
Ben benieuwd naar het kostenplaatje, want bij samenvoegingen van ministeries bleek al elke keer dat het vooral geld kost: nieuw briefpapier met een nieuw ontworpen logo, nieuwe vlaggen, presentjes met logo naar alle zakelijke contacten, noem maar op.
Ik geloof dus niet dat het voordeliger is en ik vermoed dat de overheid dan nog verder weg van de burger komt te staan (en die burger betaalt uiteindelijk wel de rekening...).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Mark Rutte kwam tot dit idee na overleg met de burgemeesters van de grote steden, de commissarissen van de Koningin in de betrokken provincies, en met zijn collega's Verhagen (Economische Zaken) en Schultz (Infrastructuur en Milieu). Met de fusie wil Rutte, en dus de VVD, de hoeveelheid overheid te lijf gaan.

Het staat nog niet vast, het is nog maar een idee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is nog maar een voorstel. Voorlopig lees ik alleen maar over die drie provincies
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor de info.
Maar hebben ze geen belangrijkere dingen om over na te denken. Iets met crisis ofzo?
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
levert een enorme kostenbesparing op, op termijn. is dus indirect zeker van invloed op de crisis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geloof je dat zelf?
Er zijn genoeg (semi)overheid fusies waarbij die kostenbesparing er niet was, zelfs het tegenovergestelde. Sowieso kost het geld om het allemaal te regelen,
er moet vast een nieuw gebouw ergens komen te staan,
veel externen voor advies enzo, Dat geld is er niet, dus lenen en rente betalen.
(als het geld er wel is kan er een lening van afbetaald worden, dus dan ook rente rekenen) En dan nog de verborgen kosten:
communiceren tussen gemeente, provincie en rijk wordt anders, voor zowel ambtenaren als voor bedrijven.
Moeilijk te bepalen, maar ook duur zitten kosten. Als je het al moet doen, zijn dit dingen die je doet als het goed gaat, nu zijn er andere prioriteiten. Alleen de tijd en het geld al die het uitdenken van dit soort ideeën kost..
De fusie van deze provincies dient 2 belangrijke doelen:

1. Men wil de bestuurlijke lagen in Nederland terugdringen. Het is nogal kostbaar dat elke provincie zijn eigen provinciale bestuur heeft.

2.Samenvoeging van provincies moet de overheid slagvaardiger maken, en aanleg van wegen en infrastructuur voor het openbaar vervoer vereenvoudigen.
Nu lopen alle besluiten over te veel schijven en duurt het veel te lang voordat er een beslissing wordt genomen en voordat er iets uitgevoerd wordt.

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Politiek/318029/Kabinet-zet-omvangrijke-fusie-provincies-door.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En het gaat geheid niet werken. Maar ja, fijne klus voor veel organisatie-adviseurs. En over x tijd weer, als iemand met het briljante plan komt die regio's te splitsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou kunnen, maar daar gaat de vraag niet over. De vraagsteller wil de reden weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het was ook niet als aanmerking op jouw antwoord bedoeld hoor.