Wat betekent het dat bepaalde kandidatenlijsten voor de europese verkiezingen gecombineerd zijn?

Ik kreeg daarnet een briefje door de bus met de kandidatenlijsten voorde verkiezingen van 4 juni, maar bij CDA staat bijvoorbeeld "Gecombineerd met ChristenUnie-SGP", en bij PvdA "gecombineerd met Groenlinks".
Betekent dat dat als ik op groenlinks stem, mijn stem ook naar PvdA kan gaan, en dat ze de zetels "delen" op een of andere manier?

http://www.kiesraad.nl/nl/Overige_Content/Bestanden/pdf_thema/Publicatie_Kandidatenlijsten.pdf

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

In het Europees Parlement zitten de vertegenwoordigers van een partij vaak in één fractie met hun 'familieleden' uit andere landen. Bijvoorbeeld vertegenwoordigers van een liberale partij zitten samen met liberalen uit andere landen in één liberale fractie. Zijn er in Nederland meerdere partijen van die 'familie' (bijvoorbeeld de liberale partijen VVD en D66), dan zitten die ook vaak samen in die grotere Europese fractie.

In dat geval zal er ook een lijstverbhinding worden aangegaan. Een lijstverbinding houdt in dat als er restzetels te verdelen zijn, de stemmen op de twee verbonden partijen worden gecombineerd zodat er nog een vertegenwoordiger van één van de twee partijen een zetel kan bezetten.

Restzetels krijg je omdat je een bepaald deel van de stemmen nodig hebt voor een hele zetel. Een halve zetel kun je niet bezetten. Natuurlijk zijn de stemmen niet zo netjes verdeeld over de lijsten dat partijen alleen stemmen voor een aantal hele zetels krijgen. Er blijven dus zetels over die verdeeld moeten worden over de lijsten op basis van het aantal stemmen dat ze wel hebben gekregen. Bij een lijstverbinding telt daarbij het aantal reststemmen van de twee lijsten samen in plaats van van de lijsten afzonderlijk.

Overigens een weetje over de 'verzamelfracties' van partijen uit verschillende landen in het EP: over het algemeen geldt in die fracties, anders dan bij landelijke fracties, géén fractie discipline. Het staat leden dus vrij om tegen een voorstel van de verzamelfractie te stemmen. Dit is vanwege de verschillen die er onvermijdelijk zijn tussen de partijen in de fractie. Dat er toch een verzamelfractie bestaat, is omdat het dan op de punten waar je wel ongeveer dezelfde mening over hebt, samen op te kunnen trekken en ook samen kan overleggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Concreter over je vraag: ja, bij de verdeling van restzetels kan het dus gebeuren dat je stem voor GroenLinks de facto naar de PvdA gaat, of beter gezegd dat jouw stem bij de verdeling van restzetels bijdraagt aan het kiezen van een PvdA-kandidaat. Dat is iets om rekening mee te houden met stemmen, als je absoluut niet wil dat de PvdA in het EP komt, kun je beter niet stemmen op een lijst die gecombineerd is met de PvdA-lijst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ho wacht ff.. dus de partij die in totaal de meeste zetels heeft van de 2 krijgt de restzetel? Ik zou zelf denken, de partij met het grootste aandeel in de restzetel..
Weet je dit zeker Helmer? Klinkt niet zo logisch nl..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jah ik zou t bij je antwoord zetten, dat is ook wel duidelijker als documentatie.. Maar het is dus anders geregeld dan bij de landelijke 2e kamer verkiezingen ofnie? want vlgs mij gaat daar de restzetel naar de partij met de grootste rest...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ghihi moet je lekker zelf weten..
Alleen nu heb jij me de meeste informatie gegeven terwijl die staat onder SuzyQ's antwoord, dilemma...

Andere antwoorden (1)

Je stemt in eerste instantie gewoon op GL of PvdA, dus op de partij waarop je wilt stemmen. Er zijn bij de Europese verkiezingen ook gewoon een GL stemlijst en een PvdA stemlijst.
Pas bij het verdelen van de restzetels zit m het voordeel. De reststemmen van de combinatiepartijen worden bij elkaar opgeteld en dan is de kans groter dat er een restzetel uitkomt.