Welke kabinetten zijn mogelijk als de PVV de grootste partij wordt?

De PVV mag dan beginnen met de kabinets formatie.
Zou het echter lukken een kabinet te vormen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Als de PVV samen met het CDA een meerderheid kan vormen wil het CDA vast wel. Die partij kent weinig scrupules zolang het maar niet te links is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Gelukkig niet. Misschien Rita met haar ene zeteltje en heel misschien de VVD, maar dat zet geen zoden aan dijk.
Als de peilingen van dit moment zo blijven, wordt dat de langste formatie van de historie.
14 jaar geleden
Voor wat de partijen nu beweren: Geen coalitie. Maar na de verkiezingen draaien sommige politici 180 graden, dus je kunt nu nog weinig zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zal gelet op de huidige setting en spanning niet lukken dat PVV het voortouw neemt. PVV komt dus niet in een kabinet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik zo hoor hoe alle andere partijen reageren op de PVV denk ik dat we allerlei kabinetten kunnen krijgen zolang de PVV er maar niet in zit. Ik denk dat het zelfs zo zal zijn dat door de PVV een links kabinet de grootste kans heeft om te ontstaan. Partijen als SP, D66 en Groen links zullen er alles aan willen doen om te voorkomen dat Wilders in het kabinet komt, dus blokkeren ze alle onderhandelingen met PVV en zullen ze samen de handen ineen slaan om hun eigen verschillen weg te poetsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Reken maar van yes! Er zijn altijd wel partijen die er zo geil op zijn om mee te regeren dat dat wel lukt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Peter, is dat taalgebruik nou zo nodig??? ben ik niet van je gewend....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedoel je het woordje geil? Persoonlijk vindt ik niets bijzonders aan dit taalgebruik. Maar leg uit alsjeblieft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het een beetje een populistisch woord wat in deze context en zeker op GV niet als een goede (ant)woordkeuze overkomt. Maar dat is mijn persoonlijke mening. En ik toets het ook een beetje aan hoe ik je tot nu toe "ken". (ben trouwens blij dat je weer terug bent op je eigen account)
Er vanuit gaand dat de PVV de grootste partij word dan ben ik nog steeds van mening dat de combinatie PVV-VVD-D66 al dan niet aangevuld met Rita Verdonk de beste optie is...

En het feit dat Alexander Pechthold nu lijnrecht tegenover Wilders staat zegt nu weinig over een eventuele kabinetsformatie met de PVV...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarvoor is het nodig te weten hoe veel zetels Wilders dan haalt en hoe veel zetels de andere partijen halen. Als Wilders 50 zetels haalt wordt het heel lastig om een regering zonder de PVV te vormen.
Wel kan je over het algemeen zeggen dat de meeste partijen niet happig zijn om met de PVV te regeren, omdat de PVV vrij controversiele standpunten heeft.
Vooralsnog lijkt de nationale moslim bash partij, ik bedoel PVV niet de meerderheid te halen. Wel zijn ze een serieuze kandidaat om deel te nemen aan de coalitie. De vraag is of ze worden uitgenodigt om mee te doen aan coalitie besprekeningen. Gezien de peilingen lijkt het bijna onmogelijk om de PVV te negeren. Bij het hele verhaal moet worden aangetekend dat meer als ooit te voren kortetermijn een belangrijk rol speelt. Tegen de tijd dat er verkiezingen zijn kan het zo gebeuren dat de kaarten heel anders liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat het de PVV gaat lukken om een kabinet samen te stellen.

Misschien dat er dan gekozen word om met een minderheidscoalitie te gaan regeren (wat in mijn ogen zowieso een slecht idee is). Ik denk niet dat zo'n oplossing een lang leven is beschonken.

Zie je het voor je, Geert Wilders als Minister-President. Geert op bezoek bij Obama, dan ben je helemaal het lachertje van de wereld. Dan is Jan Peter Balkenende nog nieteens zo'n ramp (vergeleken bij Wilders).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent beschonken, want het moet "een lang leven beschoren" zijn.....en JP is helemaal geen ramp!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oeps, typo, sh*t happens.
PVV+CDA+VVD of PVV+CDA of PVV+VVD. Kan allemaal - 't zijn allemaal partijen die aan de rechterkant van 't midden staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat er verschillende kabinetten mogelijk zijn, omdat er uiteindelijk straks partijen zullen zijn die overstag zullen gaan onder het mom van: "verantwoordelijkheid naar de burger", of "de burger heeft gekozen", of "op deze manier kunnen wij nog wat inbrengen". Er zijn nu al verschillende partijen die eerst absoluut niet met Wilders wilden, maar al terug beginnen te krabbelen.
Ik ben benieuwd welke partijen dan zo sterk zullen blijven en hun mening recht overeind houden. Dat zijn in mijn ogen de goede!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe alle variaties op 'rechts van het midden'. Of het gaat lukken een kabinet te vormen hangt af van het al of niet behalen van een absolute meerderheid door de PVV. Is dat niet het geval dan ligt het aan de overige partijen rechts van het midden om de kiezers wel of niet te willen schofferen.