De arbeidsmarkt waar de Nationale ombudsman zich vooral op richt zijn juristen Nederlands recht (onderzoekers). Er zijn regelmatig vacatures voor onderzoekers. Naast de advertenties die verschijnen, kunnen geïnteresseerden ook een open sollicitatiebrief sturen aan de adviseur personeel van de Nationale ombudsman. Zij kunnen dan worden opgenomen in een portefeuille-bestand.

De ervaring leert dat de functie van parket- of gerechts-secretaris vrij goed aansluit bij de functie van onderzoeker bij de Nationale ombudsman.

Profiel onderzoeker
Onderzoekers zijn (recent) afgestudeerde juristen Nederlands recht. Zij hebben enige relevante praktijkervaring of hebben hun studie zojuist met goede resultaten afgerond.
Zij beschikken over juridisch inzicht, analytisch vermogen en goede redactionele en communicatieve vaardigheden. Verder zijn zij resultaatgericht en besluitvaardig en vinden het werken in een team een uitdaging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om Nationale Ombudsman te worden, heb je geen speciale opleiding nodig, en je kunt er ook niet voor studeren. Nationale Ombudsman is aan ambt, net zoals Commissaris van de Koningin, vice-president van de Raad van State, of president van de Algemene Rekenkamer.

De Nationale Ombudsman wordt benoemd door de 2e kamer, en je kunt er vanuit gaan, dat ze voor zo'n baantje niet de eerste de beste nemen. De kans dat jij of ik ooit Nationale Ombudsman worden, is dan ook niet zo groot.

In theorie hoeft een Nationale Ombudsman dus geen diploma's te hebben, maar de praktijk is natuurlijk, dat zo iemand heel veel kwaliteiten heeft, en een indrukwekkende staat van dienst.

Om je een indruk te geven, hier wat informatie over wat de huidige Nationale Ombudsman allemaal al heeft gepresteerd, vóór hij Ombudsman werd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Alex_Brenninkmeijer

Meer interessants te lezen over de Nationale Ombudsman hier:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nationale_Ombudsman