Wat bedoelde Wilders met 'Cohen is een schoothondje van Rutte-I'?

Wat bedoelde hij daarmee?
Ik vind t zo grappig!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vindt het grappig maar weet niet wat ermee bedoeldt wordt? Erg bijzonder.
rose
12 jaar geleden
Wilders zei niet schoothondje maar bedrijfspoedel. En het was niet grappig maar onbeschoft. Ik vind dat middelbare school manieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens! Hoe kun je iets grappig vinden wat je niet eens begrijpt? Vind je het grappig omdat hij mensen beledigt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, Wilders had het over bedrijfspoedel én schoothondje.
We mogen het dan wel grappig vinden maar zoiets kan niet in de 2e kamer. We zakken steeds verder af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
RaminL, ik geloof niet meer dat je 10 jaar bent !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou wel erg zijn als de volksvertegenwoordiging een afspiegeling wordt van de maatschappij. Daar is ze niet voor bedoeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Net zo grof als een president een aap te noemen..

Antwoorden (1)

Een schoothondje blaft niet en zit lief op schoot bij zijn baasje. Dit is bedoeld als metafoor. Wilders vind dat Cohen precies doet wat het kabinet Rutte 1 wil zonder tegenstand te bieden.

Daarnaast is schoothondje bedoeld als politiek zwak.

Je kunt het grappig vinden, maar ik vind dat hiermee de fatsoensgrens wel overschreden wordt.

Toegevoegd na 8 minuten:
Wilders maakte Cohen uit voor een 'bedrijfspoedel' en 'het schoothondje van het kabinet'. Cohen riposteerde: ,,Wilders is de kleuter die zegt: ik wil niet naar school. Ik wil niet. Ik wil niet. Maar zijn moeder zegt van wel en uiteindelijk gaat hij toch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rose
12 jaar geleden
Ik ben het volkomen met je eens. Hij had het overigens over een bedrijfspoedel, schoothondje was minder erg geweest, dat is namelijk een staande uitdrukking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij zei hij bedrijfspoedel én schoothondje van het kabinet. En inderdaad wordt het begrip schoothondje wel vaker gebruikt de afgelopen jaren. Soms kan het als grapje best, maar hier was het onbeschoft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, Wilders had het over bedrijfspoedel én schoothondje.
Vind ik niet kunnen in de 2e kamer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach jullie zijn allemaal ongelofelijk conservatief. Schei toch uit, ik vind het precies goed, Wilders zegt tenminste waar het op staat En fatsoensgrens of ik-ben-een-mietje-en-durf-mijn-bek-niet-open-te-trekken-grens?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O ja? Ik vind dat er nogal een verschil bestaat tussen de waarheid zeggen, voor mijn part ongezouten, of constant de hufter uithangen, zonder het in de verste verte over de inhoud te hebben van datgene wat er aan de orde is. Wilders speelt op de man en dat doet hij voortdurend. Als ik jou was, konijnenmonsterrr, zou ik eens nagaan wat de politieke opbrengsten zijn van Wilders en zijn xenofobe provoceerclubje. Wilders is een knap debater maar dat talent gebruikt hij steeds minder. Hij toont zich daarentegen steeds meer een taalverruwer met zijn beledigende oneliners. Wat mij betreft moet taal van de straat daar blijven waar straattaal thuishoort. Leiders moeten het goede voorbeeld geven, bij voorkeur ook door de waarheid te spreken maar zeker door elementaire fatsoensnormen te hanteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@konijnenmonster...ehh, misschien kan je even voor mij iets verhelderen: jij schrijft Wilders zegt waar het op staat....Wat zegt hij dan precies?
rose
12 jaar geleden
Voorzover ik mij herinner kwam schoothondje in het debat alleen voor in het citaat van Kok, die Balkenende het schoothondje van Bush noemde. Ter info.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De tweede kamer is verworden tot een speelplaats van een kleuterschool waar de jongetjes als kemphanen elkaar voor van alles en nog wat uitmaken voor wat aandacht van de juffrouw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Keesvi: +
Ivana
12 jaar geleden
Kees, machtige woorden. Ik sta geheel achter je. Elders zal ik je van een plusje voorzien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Keesvi +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een linkse rakkers hier. Geert Wilders zijn woorden hebben wel wel degelijk inhoud. Ik ben het niet met al zijn punten eens en hij wordt waarschijnlijk door zeer rijke zionisten betaald, maar ik vind hem wel een voorbeeld voor alle politici van de toekomst, want hij DURFT tenminste te zeggen wat hij denkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat Geert Wilders doet, en dan heb ik het over zijn retoriek, heeft niets met durf te maken maar met angst en haat zaaien. Het is gevaarlijk wat hij doet, levensgevaarlijk. Niet gek, maar knettergek. Niet zat, maar spuugzat. Een nadere beschouwing van het taalgebruik en de retoriek van Geert Wilders laat parallellen zien met de taal van het Derde Rijk. Taal kan bezweren, verleiden, versimpelen, ontmaskeren, verwonden, enthousiasmeren, stigmatiseren, vergiftigen. Dreigtaal, stameltaal, woedetaal, liefdestaal - wij maken taal, taal maakt ons. Een even prachtige als praktische illustratie van dat gegeven danken we aan de Duits-joodse filoloog Viktor Klemperer, die vanaf 1933 nauwgezet een taalkundig notitieboek bijhield waarin hij met loepzuiver waarnemingsvermogen de geboorte en evolutie van de LTI, Lingua Tertii Imperii, de taal van het Derde Rijk registreerde. Hij noteerde wat hij hoorde op straat, opving via de radio of las in de krant. Vanaf iedere bladzijde van zijn vuistdikke boek lijkt hij de lezer toe te willen schreeuwen: pas op, taal is niet onverschillig, taal kan scheppen en verwoesten. Hoe dat sluipende proces van verwoesting verloopt, verwoordt hij in een treffende metafoor: 'Woorden kunnen nietige stukjes arsenicum zijn. Ze worden ongemerkt ingeslikt en lijken geen uitwerking te hebben maar na enige tijd is de gifwerking er toch. Als iemand maar lang genoeg "fanatiek" zegt in plaats van "heldhaftig" en "deugdzaam" gelooft hij tenslotte echt dat een fanaticus een deugdzame held is en dat je zonder fanatisme geen held kunt zijn.'
De nietige stukjes arsenicum tasten niet alleen de inhoud van de taal aan, maar ook de zinsconstructies, de interpunctie en de intonatie. Ze vergiftigen het hele levende organisme dat taal is. De talige rijkdom die 'het verstand en het gevoel dient, mededeling en gesprek is, zelfgesprek en gebed, verzoek, bevel en bezwering' verschraalde in het Derde Rijk volgens Klemperer tot enkel bezwering. Tot een armoedige taal die op al even armoedige wijze gecommuniceerd wordt. De complexiteit en nuance maken baan voor het cliché, de herhaling, korte zinnen, uitvergrotingen, generalisaties, oncontroleerbare getallen en met stip op nummer één: het superlatief. De armoedige taal overschreeuwt zichzelf. Zoals ook de bediener ervan. De dialoog, het gesprek, het dispuut op het scherp van de snede, leggen het af tegen de bewering die niet uitnodigt tot een weerwoord maar een hak wil zetten, de mond wil snoeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De metamorfose van de taal voltrekt zich ook in de toon. Zeggen wordt schreeuwen. Luidruchtigheid viert hoogtij. Het onderscheid tussen spreek- en schrijftaal verdampt. Alles wordt, zoals Klemperer schrijft, 'gesproken taal, toespreking, toeroep, opzweping'. In zijn essay Het wonder zonder inhoud borduurt George Steiner in zijn analyse van het Duits tijdens en na de Tweede Wereldoorlog voort op Viktor Klemperer. Hij stelt dat taal waardig kan zijn, elegant, spitsvondig, soepel maar ook lomp, log, humorloos en hysterisch. En de Duitse taal is onmiskenbaar dat laatste geworden. De bezielde en bezielende taal van Goethe, Heine en Nietzsche heeft het veld moeten ruimen voor een lawaaierig Duits waarin het wemelt van sleetse metaforen, stereotiepe vergelijkingen, retoriek en jargon. Met als gevolg dat de taal 'niet langer de gedachte scherpt maar haar verdoezelt'. En waar de gedachte wordt verdoezeld ligt de gedachteloosheid, in de zin zoals Hannah Arendt dat begrip gebruikt, op de loer. Dan wordt taal een vruchtbare voedingsbodem voor potentiële barbarij. Want al hebben talen dan een groot incasseringsvermogen, ze kunnen, zo zegt Steiner, niet tot in het oneindige hysterie en banaliteit absorberen. Er is een verzadigingspunt. Hij schetst - met een vergelijkbare gifmetafoor als Klemperer - wat de gevolgen zijn wanneer dat punt bereikt wordt: 'Er zal iets met de woorden gebeuren, iets van de leugens en het sadisme zal zich nestelen in het merg van de taal. Eerst nauwelijks waarneembaar, zoals stralingsvergiftiging ongemerkt het gebeente binnensluipt. Niettemin ontstaat een kankergezwel en zet in het verborgene de vernietiging in. De taal zal niet langer groeien en zich vernieuwen. Zij zal niet langer op dezelfde wijze als tevoren aan haar twee functies voldoen: de overdracht van menselijke ordening die wij wet noemen, en de instandhouding van dat deel van de menselijke geest dat ons door zijn levendigheid behoort.'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De beschrijvingen van Viktor Klemperer en George Steiner van de veranderingen in de Duitse taal tijdens en na de Tweede Wereldoorlog kunnen als een mal worden gelegd over de taalveranderingen die de gebeurtenissen in Cambodja, Rwanda, Joegoslavië en vele andere brandhaarden van de laatste decennia begeleidden. Steeds opnieuw zijn de voortekenen van de op handen zijnde uitbarsting te horen in de taal. De gevoelswaarde van woorden verandert, het wij en zij wordt door nieuw jargon scherper van elkaar onderscheiden en verbonden met een connotatie van moreel goed of slecht, nieuwe generalisaties doen hun intrede, en het cliché maakt furore. Ver voor de totale vergiftiging zijn de sporen van de eerste stukjes arsenicum te traceren. Dat geldt ook, zo wisten de oude Grieken al, voor een democratie die transformeert in een ochlocratie, in een samenleving waarin niet het volk maar de massa het voor het zeggen heeft. In de kakofonie van lawaaierige stemmen veranderen woorden van kleur. De bescheidene is laf, de schaamteloze dapper en de fanaticus een deugdzame held. OOK NU zijn er wetenschappers die waarschuwen voor een onverschillige, onbewuste omgang met taal. Judith Butler, Amerikaans hoogleraar retorica en vergelijkende literatuurwetenschap, is zo iemand. In de in 2007 verschenen bundel Opgefokte taal analyseert ze de discussie rondom vrijheid van meningsuiting in Amerika. Dat ze speciaal voor de Nederlandse editie een voorwoord schreef over de situatie in ons land hebben we te danken aan het feit dat zij ten tijde van de moord op Pim Fortuyn als gastdocent de Spinoza-leerstoel van de Universiteit van Amsterdam bekleedde. Ze maakte mee, keek, luisterde en verbaasde zich. Michiel Leezenberg schreef in NRC Handelsblad over Opgefokte taal: 'Haarfijn legt ze de schijnheiligheid bloot van pogingen om racistisch en ander ophitsend taalgebruik voor te stellen als voorbeelden van vrije meningsuiting die de bescherming van de overheid verdienen. Wie kwetsende taal spreekt doet doorgaans veel meer dan slechts meningen uiten.' Vanuit een andere invalshoek dan Klemperer laat ook Butler zien dat taal niet louter een verwijzing naar de werkelijkheid is, maar vaak al een handeling in zichzelf. Woorden kunnen daden zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Viktor Klemperer noemde de taal de uitdrukking van een tijdperk. Wat zou hij, met in zijn kielzog George Steiner en Judith Butler, horen in de taal van de man die op 6 oktober terecht moet staan voor het zaaien van haat? Ik vrees dat hij meer parallellen zou ontdekken met het taalgebruik in het vooroorlogse Duitsland dan Wilders lief is. Daarmee is niet gezegd dat aan de horizon een vergelijkbaar rampscenario als destijds opdoemt. Wel laat het zien dat het grensoverschrijdend borrelt en gist in de samenleving en dat mensen elkaar over en weer besmetten met de taalverruwing die bij grensoverschrijdingen hoort. Op straat, op internet, in de politiek is de gedempte toon passé.
Daarbij is Wilders de ongekroonde koning 'toeroep en opzweping'. Van twee keer een kogel in de knieschijf gaat een preventieve werking uit, Mohammed is een barbaar, massamoordenaar en pedofiel, en als wij zo doorgaan 'zal die verdergaande islamisering vroeg of laat het einde betekenen van de westerse beschaving en de Nederlandse cultuur en dat is desastreus voor Nederland'. Klemperer stelt dat in de LTI, de Taal van het Derde Rijk, het verschil tussen Arisch en niet-Arisch allesbepalend is. De LTI is erop gericht om joden compleet en onherstelbaar af te zonderen van alles wat Duits is. 'De anders geklede en anders sprekende persoon is niet een ander mens maar een ander dier uit de andere stal waarmee ze niet eendrachtig kunnen samenwonen en dat ze moeten haten en van zich weg moeten bijten.' Klemperer illustreert dat aan de hand van de primitieve wijze waarop Hitler in Mein Kampf de uiterlijke verschijning van de vettige kaftandrager beschimpt. Wilders zei tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen van 2009: 'Heel veel Nederlanders ergeren zich aan de vervuiling van de publieke ruimte door de islam. (...) Hoofddoekjes, haatbaarden, boerka's, mannen in rare lange jurken, laten we daar wat aan doen. Laten we onze straten terug gaan veroveren en zorgen dat Nederland er weer gaat uitzien als Nederland.'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klemperer signaleert de opkomst van het ironische aanhalingsteken, dat twijfel zaait over de waarheid van het geciteerde en op eigen gezag de meegedeelde uitlating tot leugen verklaart: 'Het ironische aanhalingsteken komt enkel door een toevoeging van hoon in de stem van de spreker tot uitdrukking en is daarom zeer nauw verbonden met het retorische karakter van de LTI.' Zo geeft hij het voorbeeld van de joodse Heinrich Heine die een 'Duitse' dichter wordt genoemd. Het ironische aanhalingsteken is niet weg te denken uit de taal van Wilders. Van het 'theedrinken' van de burgemeester tot de 'linkse elite'.
Het meest toegepaste taalverschijnsel van de LTI is het superlatief. Allereerst het getalssuperlatief. Klemperer legt de schaamteloze kortbenigheid van leugens die in cijfers naar voren komt bloot. Zo meldde het legercommuniqué dat er in september 1942 in Kiev tweehonderdduizend mensen waren ingesloten, om enkele dagen later te berichten dat er zeshonderdduizend gevangenen uit de omsingeling waren bevrijd. Wilders bepleitte voor de Deense televisie het uitzetten van miljoenen, misschien wel tientallen miljoenen moslims uit Europa, terwijl Europa hooguit zestien miljoen moslims telt. Daarnaast zijn er de superlatieven waarin de getalsgrens is opgeheven. Woorden als onvoorstelbaar, totaal en talloos. Of zoals bij Wilders: de massale komst van immigranten, de tsunami van moslims. Een horde van ontelbaren rammelt aan de poorten van het land.
Dan de normale superlatieven van bijvoeglijke naamwoorden. 'De wereldjoden bedrijven gruwelpropaganda en verspreiden gruwelsprookjes.' Wilders: 'Verdachte moskeeën zijn haathutten die worden geleid door haatimams met haatbaarden.' Ten slotte onderscheidt Klemperer het met superlatieve betekenis gevulde woord. Zodra er een slag gewonnen wordt is het de 'grootste slag uit de wereldgeschiedenis'. Dergelijke superlatieven zijn een kolfje naar Wilders' hand. De belastingen zijn niet hoog maar megahoog,de minister is niet gek maar knettergek, de criminaliteit moet niet hard maar keihard aangepakt worden en hij is het niet zat maar spuugzat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de LTI duikt vaker het adjectief joods op dan het zelfstandig naamwoord jood, want juist dat bijvoeglijk naamwoord maakt het mogelijk alle tegenstanders tot één vijand terug te brengen. De 'joodsmarxistische wereldbeschouwing', het 'joodskapitalistische uitbuitingssysteem'. Bij Wilders is het geen adjectief dat die functie vervult maar een zelfstandig naamwoord: de islamisering. Dat is het immense gevaar dat ons aan de rand van de afgrond dreigt te brengen en waartegen we ons moeten wapenen. Maar, zoals Jan Kuitenbrouwer stelt in De woorden van Wilders: 'De PVV legt nooit uit wat islamisering precies is. Een cijfer, een cultuur, een beweging, een rage, een trend, een complot? Het is vooral een woord.' Maar wel een woord dat het mogelijk maakt alle tegenstanders onder één noemer - die van vijand - samen te brengen. Veel elementen van de taalvergiftiging die Klemperer, Steiner en Butler signaleren zijn kenmerkend voor de retoriek van Wilders. Van de generalisatie tot de simplificatie, van de herhaling tot het superlatief. Misschien is het goed om op de dag van het proces de Lingua Tertii Imperii in de rechtbank te leggen om de geest scherp te houden. Taal is niet stom. (
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit de Groene Amsterdammer van 29-09-2010. Het is nogal een lap tekst maar m.i. een briljante analyse van het huidige politieke klimaat, dat klaarblijkelijk niets nieuws is. Als het teveel tekst is conform de regels; excuus. Dan zal ik mijn leven beteren.
rose
12 jaar geleden
Mijn hartelijke dank, Kees. Ik vond het zeer lezenswaardig...
rose
12 jaar geleden
Bron: http://www.groene.nl/2010/39/taal-is-niet-stom
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een abo op de Groene. Staat dat artikel openbaar? Nog beter!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.henkeningrid.org/ , erg leuk.
Wilders schreeuwt en scheldt, maar dat leidt vooral de aandacht af van het feit dat hij zelf nergens komt.
Hard roepen van de zijlijn dat anderen het fout doen, lekker makkelijk. De beste stuurlui...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hippo, fantastisch die site! Hilarisch zoveel domheid. En als je op een uitspraak klikt worden de letters NOG groter! Vreselijk leuk dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Keesvi, we moeten oppassen met parallellen met het 3e rijk, maar deze is helemaal op zijn plaats!
Goed dat je de moeite neemt om ons hier op te wijzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens, jjetc. De nuance is snel zoek, dus daarom heb ik, zij het met enige schroom, het hele artikel geplaatst. Het logenstraft de stelling dat schelden geen zeer doet. Daar ging het me ook om.
Ivana
12 jaar geleden
Kees, bedankt!!