Adolf Hitler gaf op 19 maart 1945 het bevel om “Zerstörungsmaßnahmen im Reichsgebiet” te nemen, dit bevel is beter bekend als het “Nerobefehl”

Dit hield in dat de hele Duitse industriële infrastructuur moest worden vernietigd. Albert Speer werd belast met de uitvoering daarvan, maar hij stond niet achter het bevel en probeerde de in plaats daar van de Gauleiters ervan te overtuigen het Nerobevel te negeren en de overgebleven infrastructuur (wat er na de geallieerde bombardementen nog over was) intact te laten, om als basis te laten dienen voor het naoorlogse tijdperk.

Het opblazen van de Noord-Zuid tunnels van de van de Berlijnse tram is mogelijk onderdeel geweest van de uitvoering van dit bevel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij de terugtrekking vooral uit Rusland is hem dat aardig gelukt. Maar soms lag het tempo van die terugtocht zo hoog, dat het domweg niet lukte.
Daarbij besefte zelfs hij, dat hij dat in eigen land niet kon maken!
Dus gelukkig is het maar gedeeltelijk gelukt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat besef had hij blijkbaar niet, Adolf Hitler gaf op 19 maart 1945 het bevel om wat er nog over was van Duitsland en wat nuttig kon zijn voor de vijand te vernietigen.