Wat houdt de verplichte visitatie van woningcorporaties nu precies in?

1. Wat houdt de visitage in? Wat is het doel?
2. Waarom is het verplicht gesteld? En hoelang is dit al?
3. Om de hoeveel jaar moet deze gehouden worden?
4. Wat zijn de ervaringen ermee?

Goede links stel ik op prijs hoor!
Ik heb echter wel de voorkeur voor antwoorden van personen op GV die hier zelf kennis van of ervaring mee hebben. Bedankt alvast.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

1. Controle van de woningcorporatie door een onafhankelijk bureau waardoor men zich kan verantwoorden over de keuzes die gemaakt zijn en over hun "maatschappelijk" presteren. Het doel is tweeledig, uiteraard om naar de buitenwereld toe aan te tonen dat ze maatschappelijk verantwoord handelen en om (intern) van de uitkomsten te leren.

2. In het verleden te veel wanprestaties geweest waarbij ook grote maatschappelijke onrust is ontstaan. Woningcorporaties zijn stichtingen die officieel geen winst mogen maken, die een maatschappelijk belang na moeten streven (goede en betaalbare woonruimte voor iedereen toegankelijk) en geen op geld beluste commerciele instelling worden. Volgens mij ergens begin 2008 ingesteld, maar de precieze datum is mij onbekend. Of het ook echt een wet is of een aangenomen beleidsregel is mij ook onbekend (kan op wetten.nl geen van toepassing zijnde wet vinden, maar dat kan ook aan mijn zoekkunst liggen)

3. Iedere 4 jaar

4. Geen ervaring mee, ben geen bestuurder bij een corporatie of direct betrokkene. Bedrijven die visitaties uitvoeren zijn Ecorys, KWH, Pentascope, Price Waterhouse Coopers en Raeflex. (Deloitte deed het geloof ik eerst wel en toen niet en nu weer wel?)