Is er ook een site waar je info in kan voeren en er dan uitkomt wat je moet betalen als thuiswonende hbo student?

Ik ga (nu nog niet) naar het hbo, maar ik (nouja, mijn moeder maar) wil nu alvast weten wat ik krijg voor studiefinanciering en wat ik allemaal moet betalen. en of mijn moeder ook wordt gekort op subsidies etc. Waar kan ik zoiets (laten) berekenen? (dit hoort toch bij categorie overheid lijkt mij?)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dit valt onder DUO - dienst uitvoerend onderwijs. Er staat veel info op de site over studiefinanciering maar ook over tegemoetkomingen. Ik weet niet zozeer of zoiets makkelijks is dat je invult en weet waar je aan toe bent, dit is toch de moeite die je zelf zult moeten nemen.

Toegevoegd na 49 seconden:
*of er zoiets makkelijks is..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je als student krijgt als studiebeurs kun je op de site van DUO vinden (afhankelijkof je inwonend of uitwonend bent 0. Hoe het is als je jonger dan 18 bent weet ik even niet, maar als je 18 bent of ouder bent krijg je een basisbeurs. Verder wordt gekeken of je ouders eventueel kunnen bijdragen (kun je uitrekenen op de site van DUO) en dan kun je uitrekenen of je een aanvullende beurs krijgt. Daarnaast kun je geld lenen, krijg je een OV jaarkaart en moet je ook collegegeld betalen. Dat laatste kun je ook weer lenen.
Reken er wel op dat je als 18 jarige zelf een zk verzekering moet afsluiten. Je krijgt waarschijnlijk wel een aanzienlijk bedrag terug als zorgtoeslag, maar toch. Verder vervalt je kinderbijslag en hiervoor komt dus de studiefinanciering in de plaats.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt. Ik weet alleen allemaal wel WAAR ik voor moet betalen, maar niet hoeveel het kost (alleen weet ik hoeveel collegegeld en zorgverzekering).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bedoel je met "hoeveel het kost"etc. Bedoel je je studieboeken, studentenvereniging etc. Of bedoel je hoeveel je moet rekenen voor eten, kleding en uitgaan? Die DUO site is geschreven voor jongeren met jouw opleiding, dus dat moet je zelf uit kunnen rekenen. Dus laat even weten wat je bedoelt, geef voorbeelden. Overigens kun je kijken op de site van NIBUD, die geeft wel op met welke bedragen je moet rekenen alos het gaat om eten drinken etc.