Wat deed Khadafi fout?

Ik heb eens informatie over hem opgezocht, hoe het leven onder hem was :
- Je had gratis school.
- Je had gratis gezondheidszorg.
- Iedere familie had een auto en een huis.
- De leeftijdsverwachting is hoger dan het gemiddelde van de hele wereld.
- Minder dan 5% is arm.

Als ik dit zo zie denk ik "Waarom keert het volk zich zo plotseling tegen hem?". Nu hoor je ook vaak wat er in die gevangenissen gebeurt. Nou, in Turkije en Thailand is het niet veel anders. Ik krijg steeds meer het gevoel dat het niet zijn schuld is, maar die van de Westerse landen. Is er iemand die mijn hoofdvraag kan beantwoorden? Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

- geen of nauwelijks vrijheid van meningsuiting
- mishandeling
- mensen die "kwijt" zijn

Toegevoegd na 1 minuut:
Khadaffi staat bekend als een dictator, dat woord zou je op zich al genoeg moeten zeggen......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Khadaffi heeft miljarden euro's "gestolen" uit zijn eigen land. Het deel van het volk wat hier onder geleden heeft, is veel groter dan de 5% die jij aangeeft.

Verder heeft hij iedereen die tegen zijn regime was de kop ingedrukt (letterlijk en figuurlijk).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet waar jij je informatie vandaan hebt maar ik heb de afgelopen paar jaar nogal wat mensen gesproken die me allerlei gruwelverhalen vertelden over hun verblijf in Libië. Daar waren mensen bij die ooit een bestaan in dat land opgebouwd hadden, zoals Palestijnen, waaronder een arts die ter dood was veroordeeld, maar ook mensen uit buurlanden die dachten een veilig onderkomen gevonden te hebben en mishandeld, verkracht en met schurft via de gevangenis uiteindelijk het land hebben kunnen verlaten, blij dat ze nog in leven waren. Ik heb absoluut niet de indruk dat die mensen logen. Het gaat om erkende vluchtelingen.

Overigens, al zou het waar zijn dat ieder gezin een autootje had, dan zegt dat nog niets over vrijheid. Ook in de DDR werd naar een Trabant per gezin gestreefd maar voor verreweg de meeste burgers voelde dat regime toch aan als een veredeld concentratiekamp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+