Waarom huurt de overheid zoveel externe, dure, mensen in terwijl ze capabele mensen in dienst hebben ?

Mede hierdoor is de overheid zo duur.
En in de "commissies" zullen ongetwijfeld ook weer mensen zitten die ingehuurd gaan worden en het zo extreem duur maken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het inhuren van adviesbureau's is een gevolg van vroeger bezuinigen op ambtenaren. De adviesbureau's hebben al vroeg geleerd vooral gewenste antwoorden te geven anders worden ze de volgende keer niet meer gevraagd.
Er wordt dus veel geld uitgegeven voor een beetje naar de mond praten. De overheid kiest toch altijd voor de adviezen die ze willen horen. Adviezen met andere opinies leggen ze naast zich neer, en dus gaat het vaak fout en worden projecten ontzettend duur, maar niemand heeft er schuld aan, want het was zo geadviseerd.
Het is puur geld over de balk smijten, zodat een paar minkukels kunnen blijven zitten waar ze zaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Men is van mening dat die mensen onafhankelijk moeten zijn (dus extern). Maar in feite is niemand onafhankelijk van de overheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een specifieke ervaring of kennis in huis hebben, en dat slechts voor enkele maanden, is lastig.

Als je die mensen echt aan zou willen nemen dan zijn ze
a) voor een ambtenarensalaris niet te krijgen en
b) na de 'klus' is er geen passend werk voor ze

Vandaar. Het lijkt duur maar is goedkoper. Je hebt precies DIE kennis en ervaring voor precies de periode dat je hem of haar nodig hebt, en niet langer. Geen verplichtingen als indienst-moeten-houden en (vroeg) pensioen. Wat internen heel duur maakt.

Daarnaast is er zo een 'doorbloeding' van ideeen van buiten de overheid. Wat geen kwaad kan. Elke organisatie die alleen maar 'van intern' ideeen opdoet, die verstard op enig moment.

Ik zou zeggen, laat ze maar komen want het is goedkoper en ze brengen vernieuwende ideeen:) En help ze gewoon. Als je onderdeel uitmaakt van de vernieuwende gedachten, dan *bedenk* en veroorzaak je de toekomst in plaats van dat hij je overkomt:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat gebeurd niet alleen bij de overheid.
Het heeft vaak met flexibiliteit te maken; je kunt "meeademen" met de conjunctuur.
Vaste krachten kun je niet zo gemakkelijk ontslaan.
Bovendien zijn externe krachten vaak minder kritisch; ze doen gewoon wat ze gevraagd wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wedervraag: Zou de overheid externe mensen inhuren als de bestaande ambtnenarij capabel zou zijn?

Wat wordt er nu precies uitgegeven aan externen? Vergelijk dat maar eens met de kosten van de ambtenarij. Misschien een kleine productiviteitsmeting en vergelijking van externen en bestaande ambternarij?

Ik weet het niet maar mijn gevoel zegt dat het allemaal wel zal meevallen...