Hoe zou het kabinet nu kunnen vallen?

Er is veel kritiek over hun passieve houding maar hoe kan dit tot een reden worden gemaakt om de regering naar huis te sturen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

De enige mogelijkheid om het kabinet te laten aftreden is door het indien van motie hiertoe. (Normalitair gaat het bij een motie echter om het vertrouwen in één minister.) Indien er vervolgens bij stemming een meerderheid in de tweede kamer (de door de bevolking gekozen volksvertegenwoordigers) is die deze motie steunt zal de betreffende minister en/of het kabinet zijn conclusies moeten trekken en opstappen. Dit is echter geen vereiste. In het verleden was er bijvoorbeeld een meerderheid van de kamer die het vertrouwde opzegde in minister Verdonk. Zij trok zich hier echter niets van aan en bleef zitten.

Het ziet er echter niet naar uit dat er op dit moment punten zijn die hiervoor kunnen zorgen. Daarnaast is er ondanks de invoering van het dualisme nog niets veranderd. De leden van de tweede kamer zullen nooit tegen de plannen'van hun 'eigen' minister stemmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik zie dit kabinet nog wel eens over de AOW leeftijd vallen...

Per saldo zal het niet uit maken welk kabinet er zit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat het reeël is dat het kabinet gaat vallen. De regering zelf wil heel graag met elkaar door gaan, omdat in deze moeilijke tijden je niks hebt aan een gemakeerd of geen regering. Desondanks zullen de komende maanden ergens bezuinigd moeten worden. De één wil dat de AOW-leeftijd wordt verhoogd, de ander gooit het op defensie, ontwikkelingssamenwerking of onderwijs. Iedere regeringspartij heeft daar een eigen visie over. Maar een val van het kabinet is een uiterste middel. Tot nu toe heb ik alleen dhr. Wilders horen zeggen dat er nieuwe verkiezingen moeten komen. Hij is dan ook één van de opportunistische politici in Den Haag en pakt elke gelegenheid aan om dergelijke uitspraken te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kabinet gaat niet vallen. Een kamermeerderheid steunt de plannen. Maar dan zou het kabinet nog kunnen vallen door een interne scheuring. Dat gaat ook niet gebeuren. Iedereen kent de politieke peilingen van dit moment. Het voornaamste dat de coalitiepartners op dit moment *niet* kunnen velen is verkiezingen. Ze kijken wel mooi uit.
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Precies. En zelfs dat zwabberen komen ze niet aan toe.
Als er nu moeilijke keuzen zouden moeten worden gemaakt over de oplossing van economische problemen zou de pleuris uitbreken tussen de Pvda enerzijds en het CDA en CU anderzijds. Volgens mij doen ze op dit moment daarom niets.
Ondanks toch wel diepgaande meningsverschillen binnen de coalitie zal het kabinet niet vallen,omdat het daarna,gezien de uitsprake van de oppositie heel erg moeilijk zal zijn een meerderheidskabinet samen te stellen! Daarbij,zit ondanks alles het pluche toch wel lekker.