mag de politie je tuin betreden en je 5 wietplanten omhakken? op dezelfde datum 'n hand geschreven brief met 'n waarschuwing in de bus..

Toegevoegd na 4 minuten:
op 'n papiertje met ringband gaatjes er in..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.3K

Het beste antwoord

Tja, het zal wel vragen opleveren, maar goed, laat ik dit eerst even dichttimmeren:

Wiet is NIET legaal. Maar wordt gedoogd. Echter de politie en het OM zal niet snel optreden bij 5 planten, omdat dit een leidraad is om hier niet tegen op te treden.

Dus het lijkt me ook niet plausibel dat het echt de politie is geweest. Zeker niet op zo'n vodje papier.

Maar stel het was wel de politie geweest, zouden ze dat dan mogen? Het antwoord erop is ja.

Op grond van de opiumwet, artikel 9, mogen zij iedere plaats betreden en doorzoeken, met inachthouding van de wet op binnentreden woningen, als zij een redelijk vermoeden hebben van de aanwezigheid van drugs en mogen deze inbeslag nemen.

Ook als het maar 5 planten of minder zijn. Want zij halen de bevoegdheid uit de strafbaarheidstelling, de opiumwet. In de opiumwet worden geen hoeveelheden genoemd.

Echter, heeft het OM bepaald en zogezegd de regel ingevoerd dat tegen 5 planten of minder geen procesverbaal wordt opgemaakt. Dit is dus een afspraak en staat los van de wetgeving. Wettelijk mag het niet, maatschappelijk wel.

Dus puur antwoord op jouw vraag, ja dat mogen ze.

Nu mijn visie: Ik denk dat een buurman of wat dan ook even slim dacht te zijn, zich irriteerde aan jouw wietplanten en deze heeft verwijderd. Met een intimiderend briefje erbij dat het zogenaamd de politie was.

Bel morgen even op, dan weet je het helemaal zeker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima antwoord. met de aanvulling dat het beleid met betrekking tot vervolging staat beschreven in de Aanwijzing Opiumwet en dat daaruit ook het niet vervolgen bij 5 planten vandaan komt.
Met dien verstande dat er alle medewerking wordt verleend en afstand gedaan wordt van de planten zodra deze ontdekt zijn. Wordt niet aan die voorwaarden voldaan zal er alsnog succesvol vervolging kunnen plaatsvinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En een prima aanvulling! Helemaal juist! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag de politie zomaar zonder toestemming van de rechter jouw grond betreden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Spaansebrabander, ja dat mag. Tbv van de opiumwet, wet wapens en munitie, wet economische delicten en op heterdaadsituaties mag de politie ten alle tijden iedere plaats betreden ter aanhouding of ter inbeslagname. Alleen bij woningen dienen de regels van de "wet op binnentreden" in acht genomen te worden. Tegen de wil van de bewoner een woning binnen gaan kan alleen als de hulp-officier een machtiging tot binnentreden afgeeft.
Een rechter komt er nooit aan te pas. Hooguit een rechtercommissaris als het een huiszoeking betreft, niet zijnde wapens en munitie. Want bij dat laatste ligt die bevoegdheid bij de agenten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanochtend bleek dat het wel de politie is geweest..ze zijn ook bij m'n overbuurman geweest,'n oude man die teelt 'n paar planten en rookt het als 'n pijn bestrijder.Hij was wel thuis.Echt zielig. Niets meer aan te doen vrees ik,wel hebben we 'n klacht ingediend op t buro..Dank voor de goeie info.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Else, ik moet zeggen dat ik dat echt een onprofessionele manier van aanpak is geweest. Laat me raden, de wijkagent is even aan de slag geweest? Maarja goed, je hebt in ieder geval duidelijk dat ze het wel mochten doen. Los van het gevoel dat dit nette manier van afhandelen is en nog maar te zwijgen van het klungelige optreden. Straalt weinig uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aanvulling nog, ik drukte weer eens te snel op plaatsen,
dank je wel dat je het nog even laat weten.
Enne, graag gedaan. (ook al heb je er voor de praktijk niet veel aan, de planten krijg je er niet mee terug)
Kristal
12 jaar geleden
T74, bijzonder goed omschreven en informatieve antwoorden en reacties. Dikke +1 Else, heel onprofessioneel hoe de politie dat aanpakte, heeft de overbuurman ook zo'n vodje papier gehad? Is het mogelijk dat toch buren eerst jouw planten gerooid hebben en daarna nog even de politie ingeschakeld hebben voor de overbuurman? Theoretisch is het mogelijk dat de buurman via de huisarts medicinale wiet kan "krijgen?" tegen pijnbestrijding, misschien is dat wat voor hem, dat zit hij niet zonder wiet en hoeft hij niet persé medicijnen te gebruiken. Overigens, 1 of 2 wietplanten staan binnen ook leuk en doen het daar ook goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Knap dat zo'n agent op het oog kan zien of een hennep plant een illegale softdrugs variant is. Hennep kent vele toepassingen. Niet in de laatste plaats als een plant om van onkruid af te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal juist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel duidelijk,dank je

Andere antwoorden (8)

Nee, dat mogen ze niet en het briefje klopt ook niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5 planten mag je voor eigen gebruik houden dus wat de "politie" gedaan heeft mag niet. Politie tussen aanhalingstekens omdat ik niet geloof dat een professionele agent zo'n fout maakt en een handgeschreven brief inlevert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hennep mag niet, tot 5 planten is er geen actieve vervolging maar de planten worden wel in beslag genomen bij ontdekking op heterdaad en je moet er afstand van doen bij ontdekking. Anders kan er alsnog succesvol vervolging plaatsvinden.
vast een vervelende buur of verre vriend die je een hak gezet heeft. (waren ze al klaar?)
je mag er toch drie hebben? handgeschreven brief?
ik zou ze maar eens bellen, gewoon een open vraag van wat is er gebruikelijk.
als het daadwerkelijk de politie was, dan zou je er toch nog wel meer van horen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee zeker niet. Ten eerste zijn vijf wietplanten volgens mij nog legaal en ten tweede zal de politie nooit een handgeschreven kladje in de bus gooien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Legaal? Gedoogd!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hennep mag niet, tot 5 planten is er geen actieve vervolging maar de planten worden wel in beslag genomen bij ontdekking op heterdaad en je moet er afstand van doen bij ontdekking. Anders kan er alsnog succesvol vervolging plaatsvinden.
Ja hoor dat mogen ze !!! Dat doen ze hier Amersfoort al jaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
print je deze page ff uit, en hang je die aan je tuinhek ofzo?

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/drugs/softdrugs

Toegevoegd na 2 minuten:
als je er helemaal een stunt van wil maken moet je bij het kadaster je erfgrenzen opvragen, deze plattegrond even inkleuren met 2 kleuren: publiek terrein (looppad waarsch.) en eigen grond
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jongen, je bent gewoon bedrogen. Je hoeft niets van het (soft)drugs beleid af te weten om in de gaten te hebben dat hier iets niet klopt.

Je bent zoals eerder gezegd gewoonweg bedrogen, ik raad je aan aangifte te doen van diefstal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit mag zeker wel...
Het hebben van wietplanten is niet toe gestaan...
Er is een Gedoogbeleid in Nederland... wat betekend dat ze 5 planten door de vingers zien ( bij mij tenminste wel, 3 jaar geleden)
Mits: Er geen overlast is zoals stank, of overgroei, het 2de telefoontje is meteen de druppel, zegmaar...
ze mogen niet onder een lamp, zeil, of wat dan ook om beter en sneller te groeien...

wel ontzettend lullig dat de politie en de gemeente zo lekker langs elkaar heen loopt...
maargoed, daar heb je nu niets meer aan...
en bedank vooral de oplettende buurman/ buurvrouw ;)

groetjes moonflowertje