Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe is het grote verschil te verklaren tussen de peilingen van de Politiek Barometer en Peil.nl?

En welke zou het dichtst bij de werkelijkheid zitten?

https://n4.noties.nl/peil.nl/
http://www.politiekebarometer.nl/

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
945

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Op de site van peil.nl wordt ook een tekst gewijd aan de structurele problemen van de politiekebarometer. Dit geeft een beeld van de gang van zaken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is nauwelijks subjectief te noemen toch? Dhr. de Hond spreekt voor eigen parochie.
Wat vindt u er zelf van?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'nauwelijks subjectief' vind ik toch wel behoorlijk objectief!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een vreemde redenatie logica houdt u er op na.
Natuurlijk ben ik ook subjectief, dat zijn we allemaal toch? Iemand die een verhaal houdt over een concurrent heeft echter te veel eigenbelang om, athans door mij, serieus genomen te kunnen worden in zijn argumentatie. Dus nogmaals: wat is uw eigen mening hierover deze 2 sites?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nog één keer (taalkundig opzicht) uitleggen: nauwelijks subjectief betekent vrijwel niet partijdig of bevooroordeeld. Nauwelijks objectief is nogal partijdig en dat laatste vindt u van De Hond.
Persoonlijk heb ik niets met peilingen, maar dat is van geen belang....

Andere antwoorden (2)

Ik vind ze alle twee onbetrouwbaar.
Het is tijd voor een nieuw, echt onafhankelijk onderzoeksbureau.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De polls worden als volgt uitgevoerd:
Men vraagt bijv. 500 mensen waar ze op zouden stemmen.

Vervolgens worden de resultaten bijgesteld. Dit doen zo omdat het bekent is dat men over de telefoon iets anders aangeeft dan dat er in het stemhokje daadwerkelijk gestemd wordt. Dus past men een correctie toe.

En dat is ook waar deze verschillen vandaan komen. Ieder peilburo hanteert dus een andere correctiefactor. Dus ook al komt de basis na die 500 mensen identiek uit, toch zullen de uiteindelijke resultaten verschillen.

Een stuk moeilijker is het dus voor deze buro's om te voorspellen hoe het met nieuwe partijen zal aflopen. Dit omdat hiervan de correctiefactor dus nog niet te bepalen valt, doordat er geen historie is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding