Wat is het verschil tussen een premier en een president?

Zoals in Italië, premier Berlusconi en president Napolitano.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
56.8K

Het beste antwoord

Een premier is de eerste minister van een regering, ongeacht de staatsvorm dus bij voorbeeld van een republiek of een monarchie.
Een president is het staatshoofd van een republiek.
Wat Berlusconi is in Italie is Rutte in Nederland.
Wat president Napolitano is voor de republiek Italie is onze koningin min of meer voor onze constitutionele monarchie. Dus een koningin wier macht beperkt en geregeld is door een grondwet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een premier is verbonden aan een monarchie, een president aan een republiek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dat wel zo? Want in Rusland heb je geen monarchie maar toch ook premier Poetin en president Medvedev.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus premier Berlusconi is premier van de monarchie Italie?
Dacht het niet.
Wie is dan daar de regerende vorst?
Een president is een staatshoofd. Een minister (dus ook de eerste minister/premier) valt onder een staatshoofd (let ook op dat ministers geen deel zijn van de volksvertegenwoordiging maar van de regering die verantwoording aflegt aan die volksvertegenwoordiging). Soms, zoals in de VS, is de minister vervangen door een staatssecretaris. Een minister is nl officieel een dienaar van de koning en als een land geen monarchie is klopt de titel dus eigenlijk niet meer (Een bestuursvoorzitter heet dan secretaris generaal ipv eerste minister.). Hier is de staatssecretaris een onder minister. Het hangt dus af van hoe je het noemt. Dat wil per land nog wel eens verschillen dus kijk een beetje uit met hoe een functie genoemd wordt.

De verwarring ontstaat door het verschil in status binnen verschillende landen.
In Nederland bijvoorbeeld heeft het staatshoofd (koningin Beatrix) erg weinig te vertellen (behalve bij het formeren van de regering maar ook daar wordt in de praktijk het advies van de 2e kamer gevolgd) en is het de premier die spreekt namens de regering.
In bijvoorbeeld Frankrijk is het de president die de meeste macht heeft en is dat degene die je als gevolg het meest op TV ziet.

Het staatshoofd is wel degene die officieel spreekt namens het land maar in landen waar het staatshoofd voornamelijk een ceremoniële functie is (bv Nederland maar ook de Duitse president heeft weinig te vertellen) is het doorgaans de premier die het woord doet aangezien die die beslissingen maakt met de rest van de ministerraad (de premier spreekt iig in Nederland namens de hele ministerraad wat hier nog wel eens voor wrijving kan zorgen in een coalitie wanneer de premier voor zijn beurt praat).

Een president is dus vergelijkbaar met in Nederland de koningin. De macht kan ook verschillen. In Frankrijk en de VS heeft de president erg veel macht. In Duitsland juist erg weinig.
Een minister is iemand die een onderdeel van het land in naam van het staatshoofd bestuurt. Hoe meer macht het staatshoofd in een land heeft, hoe minder een minister zelf kan beslissen.