In Amerika kan een verkeersagent uitgroeien tot een detective (recherche) of hoger zelfs kan dit ook in nederland?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Binnen de politie Nederland kan een surveillant wel doorgroeien tot brigadier maar alleen met veel aanbevelingen, veel geluk en veel inzet. Veel hoger moet je ook niet verwachten. Het is tegenwoordig met de nieuwe indeling van de opleidingen al zeldzaam dat een hoofdagent opklimt tot inspecteur, laat staan hoofdinspecteur.

Toch is een recherche baan een baan voor vooral hoofdagenten en brigadiers en zeker de status hoofdagent is ook vanuit een surveillant goed te halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Volgens mij niet.
In US en A gaat het vaker om hoger opbouwen, bijvoorbeeld je begint bij schoenenpoetser en eindigt als de directeur van een schoenenmerk. In NL gaat het om het papiertje wat je op je 16/17/18 of later hebt gekregen.
Maar zeg nooit nooit!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Nederland draait alles om praktijkervaring.
Dagobert Duck kon als schoenenpoetser rijk worden, maar de rest van de Amerikanen krijgt daar ook geen kansen voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een onzin antwoord. Gaat totaal niet concreet op de vraag in. De vraag is of je als verkeersagent de promotieladder kunt beklimmen tot je bij de recherche zit. -1000
in Nederland kan je als verpleegster ook uitgroeien tot directeur van een verpleegtehuis.
In Nederland kun je als electriciën ook uitgroeien tot een topman van Philips.
Maar meestal moet je in Nederland een paar cursussen doen om echt hogerop te komen.

Dergelijke dingen gebeuren dus in Nederland ook, maar of het minder vaak, even vaak of vaker gebeurt dat zou ik niet durven te zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je wil en hard je best doet, dan is die carrièrestap binnen de politie best mogelijk. Na jaren van ervaring en goede wil kan je hogerop komen en als jou interesse bij de recherche ligt kan dat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat kan ook in Nederland.

Een verkeersagent, iemand die als hoofdtaak verkeer heeft en bij het verkeershandhavingsteam werkt, kan verschillende rangen hebben. Surveillant, agent, hoofdagent etc.

Binnen de politie kun je solliciteren op een functie bij een andere afdeling. Zo kun je ook bij de recherche terecht komen. Heeft met interesse te maken.

Een rechercheur A heeft de rang agent of hoofdagent. Overstap van verkeer zou dus gemaakt kunnen worden, zonder dat er een bevordering aan vast hoeft te zitten.

Bij de Nederlandse politie is het zelfs zo, dat een functie bij de recherche helemaal niet zo populair is, omdat er bij de recherche over het algemeen tijdens kantoortijden wordt gewerkt. Dit gaat sterk ten koste van de onregelmatigheidstoeslag. Iemand, die overstapt naar de recherche gaat dus meestal in loon achteruit.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
De politieopleiding en structuur is niet te vergelijken met die van nederland. In Nederland krijg je een lange startopleiding en begin je in de surveillance of wijkzorg. Deze processen moet je doorlopen hebben. Na een ruime ervaring kan je dan gaan solliciteren bij een specialistische tak zoals verkeersagent of rechercheur. Hier krijg je dan weer een aantal specifiek op jouw taak toegerichte opleidingen.
Overigens heb je binnen deze afdelingen ook weer specialismes zoals ongevalsafhandeling of bijvoorbeeld digitaal rechercheren en zo kan je dus blijven doorgroeien in het werk.