Dat de aanklager een straf eist tussen de 15 jaar en levenslang. De rechter bepaald dan de definitieve straf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

dat je van 15 jaar(minst erg) tot je hele leven in de gevangenis moet blijven(het ergste wat er kan gebeuren)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zoals hierboven beschreven kan dat een eis zijn.

ook kan het zijn dat iemand levenslang krijgt, maar bij goed gedrag mag deze na 15 jaar "voorwaardelijk" vrijkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Levenslang is in Nederland letterlijk levenslang. Iemand die in Nederland tot levenslang is veroordeeld kan alleen vrijkomen als gratie wordt verleend door het Koninklijk Besluit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Bliets: Helemaal correct!
Die gene moet dan minimaal 15 jaar zitten, en levenslang is een relatief begrip want in de praktijk betekend het vaak dat je een jaar of 23 moet zitten, dan ligt eraan hoe die gene zich gedraagt.