Wat zegt Staatkundig in Staatkundig Gereformeerde Partij nu precies?

Het is mij, ook na het lezen van diverse sites,niet geheel duidelijk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Een ander woord voor 'staatkunde' is 'politiek'.
Staatkunde zegt het al; kennis van de staat (het land).
Ze zijn dus een politieke partij en daarbij ook nog gereformeerd. Ze hadden dus net zo goed 'staatkundig katholieke partij' kunnen heten of een andere levensinstelling kunnen hebben. Toevallig zijn ze gereformeerd.;)
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kort,krachtig & duidelijk.

Andere antwoorden (1)

"Staatkundig" staat hier synoniem voor het woord "politiek". Het is een politieke (gereformeerde) partij. Dus niet een partij die zich uitsluitend met het geloof bezighoudt.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik denk dat je de naam een beetje kunt vergelijken met die van de voormalige PPR: de Politieke Partij Radicalen. Ook die naam had gewoon Partij Radicalen kunnen zijn, maar om de link met de politiek weer te geven, werd het woord "Politieke" toegevoegd.

Overigens vond ik op Leerwiki dit (nogal SGP-onvriendelijke) artikel, dat toch wel leuk is om te lezen:
http://www.leerwiki.nl/Staatkundig_Gereformeerde_Partij_%28SGP%29
Pieter2011
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Nou, dat is een rare wiki daar! :-)
Ze geven geen informatie, maar een mening.
Pieter2011
12 jaar geleden
Ja, ongelooflijk dat ze zo hun standpunt ventileren! Ook de kop "SGP en de vrouwtjes"... Echt beneden alle peil voor zo'n site!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pieter, na wat googelen begrijp ik het opeens wat beter.
Lees dit:
http://geldverdieneninternet.123forum.nl/phpBB2/makkelijk-en-blijvend-geld-verdienen-met-leerwiki-artikelen-t799.html Verklaart veel denk ik....
Pieter2011
12 jaar geleden
Zo, zo, zo... In mijn tijd waren we nog tot een krantenwijkje veroordeeld. Wel raar dat er geen eindredactie opzit die de inhoudelijke kwaliteit beoordeelt. Want dit kan toch echt niet door de beugel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan me haast niet voorstellen,dat alles wat iemand schrijft, daar kritiekloos wordt neergeplempt.
Hoewel het een erg populistisch stukje is, klopt het m.i. over het algemeen wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Info hoort natuurlijk nooit populistisch te zijn. Want dan ga je feiten kleuren, en dan zijn het geen feiten meer.
"De SGP en de vrouwtjes" vind ik dan ook echt niet kunnen. En ook dat er met SGP-ers niet te discussieren zou zijn, is volstrekte onzin. Bas van der Vlies stond dan in hoog aanzien bij zijn collega's in de 2e kamer, ondanks enorme meningsverschillen. Een stukje schrijven over b.v. de Partij voor de Dieren, dat een beetje lachwekkend is, is veel makkelijker dan een stukje dat alleen maar objectieve informatie geeft.
Pieter2011
12 jaar geleden
Ik heb het even gecheckt Mesher, maar een artikel over de PvdD bestaat nog niet. Dus...
Titel: "Het jachtinstinct van Marianne Thieme" of zo?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HAHAHA! Niet verder vertellen, maar ik heb me om 18 uur aangemeld: nu al 44 artikelen geschreven, en al 60 Euro verdiend. Als ik jouw schitterende titel voor een artikel over de PvdD mag overnemen, dan worden dat snel 100 Euro. Hier laat ik het even bij, want ik was net een artikel aan het schrijven over Pieter2011 met allerlei verwijzingen naar je antwoorden en reacties op GV. Geef me je banknummer maar, dan delen we de winst.
Pieter2011
12 jaar geleden
Zo zie je maar dat Goeie Vraag uiteindelijk tot iets tastbaarders kan leiden dan eeuwige roem en negen digitale medailles. Volgens mij is het einde nog lang niet in zicht en ga je een glansrijke carrière bij Leerwiki tegemoet. (Tip: ook over de VVD is nog niks geschreven). Let's get rich...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ mesher, wil je niet vergeten, dat ik met mijn vraag dit alles heb aangeslingerd! 33% lijkt me redelijk!