is nederland nogwel een democratie?

afgelopen week zijn er demonstraties geweest bij het VNG congres. de gemeentes hebben gezegd ze willen niet dat het doorgaat. dat het probleem van de staat word doorgeschoven naar de gemeente.. Maar Meneer Donner zegt. wat iedereen ook zegt. het gaat wel gewoon door..

Tijd geleden was er iets over Speciaal onderwijs in de 2de of 1ste kamer. Maar Meneer Rutten vond het niet nodig om bij de vergadering te zijn, want zijn antwoord was toch NEE.. Daarom dus de vraag.. Als de regering gewoon alles al doet. terwijl genoeg mensen willen dat er geluisterd word.. Is nederland nog wel een Democratie? We hebben dan wel gekozen.. dat klopt, Maar regels veranderen op het ogenblik in een mum van tijd. en er word niet eens geluisterd wat mensen/gemeente/instanties advieseren/zeggen. Er word gewoon gedaan, zonder enig overleg.
Is het nu op het ogenblik niet zo van: wij hebben nu een kabinet en wij bepalen daarom maar alles... goed of niet goed!

Toegevoegd na 4 minuten:
een link... kabinet besluit dus gewoon verder te gaan
http://www.nu.nl/politiek/2536741/kabinet-spreekt-vng-uitleg-akkoord.html

Weet jij het antwoord?

/2500

Ha, die Moortje2; Volgens de regels wordt ons land nog steeds als een parlementaire democratie geregeerd,maar ik ben het met je eens dat dat begrip zo langzaamaan aardig wordt uitgehold. Het is niet de eerste keer dat dit en voorgaande kabinetten het kiezersmandaat als een absolute vrijbrief ziet terwijl in feite een echt functionerende democratie ook zichzelf en de onderwerpen waarvoor zij verantwoordelijk is permanent zou moeten blijven toetsen. Gezien de smalle basis waarop dit kabinet rust spelen ze in mijn ogen aardig met vuur en vertegenwoordigen ze bij lange na niet de gemiddelde opinie maar ze handelen vaak alsof iedereen het er volledig mee eens is.

De democratie verwatert naarmate de invloed van de lobbies van het bedrijfsleven steeds groter wordt. De lobby hoort in het parlementaire systeem niet thuis, maar deze partij die weinig publiciteit krijgt, want zich buiten de officiële kanalen houdt en dus oncontroleerbaar is heeft wel een steeds grotere invloed.

In een democratie regeert het volk. In Nederland wordt alleen de schijn opgewekt dat het volk regeert. Dit wordt bewezen door het feit dat het referendum niet komt en steeds getackeld is. Dus beschouw ik Nederland niet als een werkelijke democratie. Daar staat tegenover dat dit voor vrijwel alle democratieen geldt. In Zwitserland is een meer echte democratie , maar daar regeert vooral financieel belang en privatisering. Dat is ook geen prettige vorm van democratie. Echte democratie is in mijn ogen fictief. Rutten bruskeert het Nederlandse volk op een zo charmante manier dat de meeste nederlanders niet eens door hebben dat Rutten -naar mijn mening- behoorlijk dictatoriaal bezig is. Reeds daarom heb ik voor zijn aanstelling al gesteld "met Rutten wordt het ...... (meervoud genitaal rijm-woord) Hopelijk krijg ik ongelijk. Rutten en democratie vormen een contradictio in terminus. Dit is mijn persoonlijke mening.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100