Moet Nederland alle banden met Afghanistan verbreken?

Naar aanleiding van een stukje uit de Telegraaf (http://www.telegraaf.nl/buitenland/4608529/__Geen_seks___Vrouw_uithongeren__.html). Natuurlijk betreft het hier wel het roddelblad van wakker Nederland, maar als dit waar is zou Nederland nog wel zaken moeten willen doen met dit soort landen?

Wat mij betreft kappen we gewoon met Afghanistan als dit soort walgelijke wetten worden aangenomen dit totaal in gaan wat imo menselijk is. Op zijn minst zou de ambasadeur op het matje moeten worden geroepen en ook zou wat mij betreft ontwikkelingsgeld moeten worden stop gezet. Want ik vind dit echt walgelijk en moet er bijna letterlijk van kotsen van dit soort onmenselijke gedrag.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (5)

En zo zullen ze in Afghanistan wel weer walgen om onze naaktstranden, rosse buurten en dat filmpje van die enge peroxidepoliticus. Hier in Nederland hebben vrouwen ook eeuwenlang bijna geen rechten gekend en hebben 'we' ook veel bekrompen, onmenselijke, stompzinnige en idiote wetten gehad. Die wetten zijn niet door een buitenlandse bezettingsmacht veranderd maar door het Nederlandse volk zelf.

Voor de Afghanen zijn de Nederlanders daar een buitenlandse bezettingsmacht, net als de Russen voorheen en hebben we daar dus sowieso niets te zoeken. Dus denk maar niet dat de Afghanen een traantje zullen wegpinken als we daar weggaan, integendeel. Het zijn uiteindelijk de Afghanen zelf die hun land moeten inrichten en besturen, hoe fout bepaalde wetten van hun ook in onze oren klinken.

Ik ben er dus wel voorstander van dat de Nederlanders daar weg moeten, maar niet om deze reden. We hadden daar in de eerste plaats helemaal niet naar toe moeten gaan. Want een ander land kolonialiseren, dat is net zo goed walgelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb alle commentaren gelezen, en de algemene tendens is duidelijk, lijkt me.
Ik ben van mening, dat het niet meer van deze tijd is om legers in te zetten om ergens macht uit te oefenen, of dingen als olie of grondstoffen in te pikken, onder het mom van zo'n land "helpen".
Maar aangezien er aan de uitrusting van die legers miljarden verdiend wordt, zal het voorlopig nog wel zo blijven....
Ik vond vooral de commentaren van een paar Islam-aanhangers schrijnend : dit heeft niets met Islam te maken, veroordeel niet alle mensen, dit ook afschuwelijk vinden.
Wat mij erg stoort, is dat er zoveel groeperingen zijn binnen islamitische landen, die elkaar op gruwelijke wijze uitmoorden, terwijl de "hulpverleners" uit de bermen geblazen worden, en dweilen met een kraan die steeds wijder opengaat !!!
In geen enkel land, waar men onder elkaar elkaar uitmoordt, en geen aanstalten maakt het land weer tot rust te brengen, vind ik dat buitenlandse grootmachten daar vingers in de pap moeten steken.
Heel zielig en akelig voor de lijdende bevolkingen, maar laat ze het eerst zelf maar uitvechten met elkaar.

Als je kijkt naar de landen, die na de afschaffing van de koloniën zelfstandig geworden zijn (en dat ook wílden!!), zie je dat ze met uitgestoken hand ontwikkelingshulp aannemen, en het vervolgens met hetzelfde gemak weer in de puin schieten.

Voor mij mogen/moeten alle legers naar hun eigen landen terug, en daar eerst maar eens orde op zaken gaan stellen - het is tenslotte niet zo, dat er in hun landen niets meer te verbeteren zou zijn !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wat wil je ermee bereiken als je alle banden met Afghanistan verbreekt? Ik denk niet dat ze daar ook maar 1 seconde last van hebben daar.... Politieke druk uitoefenen heeft m.i. wel effect maar het is de vraag of we ons daar mee moeten/willen bemoeien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lastige vraag,

Ik was onder operatie TFU daar naartoe uitgezonden in 2006. Het is zeer zeker een problematische situatie daar. Je kan alleen niet verwachten van een volk dat zoveel oorlogen en geweld heeft meegemaakt een
voorbeeld- democratie wordt.

Dat neemt niet weg dat ik deze wetgeving verkeerd vind.
Maar ik denk dat er nog wel veel verdeeldheid heerst onder de bevolking en dat lang niet iedereen achter deze wetgevingen zal staan.

Maar dit is nog niks. Als wij zouden stoppen met onze bijdrage en andere landen zullen volgen dan komen er tal van dit soort wetten denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk.
Word ook tijd dat mensen hun ogen open doen.
Maar is met zoveel gebeurtenissen.........
Waar zijn de gevreesde atoomwapens die ze zochten in Irak?
Ales is in de wereld geholpen om een excuus te maken voor nog meer middelen in de wereld te krijgen om alles te controleren.