mijn man is aangehouden door te snel rijden, toen bleek sbs 6 te filmen.

hij was met een groep vrienden te rijden, en natuurlijk trekken ze even flink door na een kruispunt, om daarna het gas weer los te laten.
ze hebben geen trajectmeting kunnen doen. maar ze zijn hun rijbewijs wel kwijt.
sbs zegt onder artikel hubbelepup het uit te mogen zenden, maar ze krijgen dezelfde straf als een gewone aanhouding, en worden ze ook nog uitgezonden op tv. wel dan denk ik met balkjes voor hun gezicht, maar hier in het dorp weten ze wel wie ze zijn.

dus eigelijk dubbel straf.

kan je er wat mee ivm met strafvermindering.

ik hoef geen verhalen eigen schuld dikke bult, want daar ben ik wel mee eens.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zielig hoor, huilie huilie doe......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, dan kan ik geen antwoord meer geen, want ik kom niet veel verder dan eigen schuld dikke bult, of bezint eer ge begint. Je kunt inderdaad verzoeken onherkenbaar gemaakt te worden, maar ook niet meer dan dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach joh, kop op: misschien wordt hij wel ontdekt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, hoor we huilen niet, tuurlijk weet hij dat, maar niemand wil op grond van een niet wettelijke waarneming bekeurd worden.
maar misschien heeft hij de politie niet goed begrepen (daar komen we later wel achter)
en hij vind het niet erg om op tv te komen, zijn vriend wel, maar het is gewoon een vraag wat eigelijk je rechten zijn in tv-land

Het beste antwoord

je kan hier echt niks aan doen, elke persoon heeft het recht op de openbare weg beelden te schieten, als je geen toestemming geeft om die beelden te gebruiken dan mogen ze deze nog steeds uitzenden mits je onherkenbaar in beeld bent. Dat je dan nog steeds herkenbaar bent voor bekenden is geen rechtsgeldig argument. Het is natuurlijk niet leuk, maar er is niks aan te doen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als toevoeging, je kan dit stuk even doorlezen (zie bron) daar word aan de hand vaan voorbeelden uitgelegd wat ik eigenlijk al zei. Mocht het niet op eigen terrein gefilmd worden dan heb je eigenlijk geen poot om op te staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Strafvermindering...? Hij gaat toch geen celstraf krijgen?

Toegevoegd na 11 uur:
Van strafvermindering is pas sprake als je al bent veroordeeld tot een celstraf. Bij goed gedrag krijg je dan 1/3 strafvermindering.
Vragenstelster bedoelt waarschijnlijk of een lagere eis van de officier, of een lager vonnis door de rechter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan een e-mail sturen naar sbs6@publieksservice.sbs.nl om te kijken wat er mogelijk is. Want het is zeker mogelijk om protest aan te tekenen. Ze mogen het dan niet uitzenden of in ieder geval zonder dat het gezicht herkenbaar is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is vast niet de eerste keer dat hij te hard rijdt, dus de dorpsbewoners kennen hem vast wel. Helaas voor hem is hij nu dan 'gepakt', dus het enige wat ze in het dorp zullen doen is erom lachen en idd denken eigen schuld dikke bult. Maar als hij een vent is komt hij ook daar wel overheen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit is de eerste keer in 25 jaar dat hij te hard rijd.
maar het groepje heeft hele herkenbare motors.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de eerste keer in 25 jaar dat hij te hard rijdt? Vind je het erg als ik daar vraagtekens bij zet? Ik herken de smoes, ik gebruik hem ook regelmatig, maar ondertussen toch wel 5 roze envelopjes per jaar...
SBS6 mag deze beelden uitzenden, omdat zij formeel het werk van de dienstdoenden agenten filmen...

En een agent mag een rijbewijs invorderen op grond van een pieksnelheid. Of op grond van meer dan 16 seconden 50 km te hard. Hier liggen genoeg arresten van...

Maar strikt genomen zal er geen rechter zijn die nu zal zeggen. "Goh. U komt uit een dorp. En nu weet heel het dorp dat uw rijbewijs is ingevorderd. Dus u krijgt een lagere boete." En daarbij komt dat de dienstdoende agenten die in de onopvallende surveillance-camera-wagen rijden niet bekeuren op grond van even het gas open en daarna keurig aan de snelheid houden. En als een rijbewijs niet op grond van snelheid kan worden ingevorderd. Dan word het ingevorderd op grond van artikel 5 uit de verkeerswet. Dus dan hebben manlief en zijn vrienden zich toch niet echt netjes gedragen in het verkeer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze konden niet een meting uitvoeren, maar op grond van zo hard hebben wij gereden om jullie in te halen, ze waren gekeerd toen ze hun tegen kwamen. er werd ook nog gezegd dat ze verder netjes reden, alleen steeds bij het optrekken te hard reden. (waardoor ze geen trajectmeting konden doen) maar ja, mijn man zei ook al, ik heb die beelden wel gezien maar op zo'n moment ben je toch wel gespannen dus misschien heb ik ook wel wat gemist wat de politie zei. dus we zullen wel zien. zo mogen de beelden dus wel uitzenden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om te beginnen moet er al een aanleiding geweest zijn, waarom de politie gekeerd is. En de camera ploeg van SBS6 is verplicht om te vragen: Dat wanneer deze beelden worden uitgezonden, of de betrokkenen dan wel, of niet herkenbaar in beeld willen... De werkzaamheden van de betreffende agenten mag sowieso worden uitgezonden. Dus als daar ook je man op te zien is. Dan komt hij daarbij ook in het beeld...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerst trekken ze 'even flink door na *een* kruispunt', nu is het verhaal al dat ze '*steeds* bij het optrekken te hard reden'. Het klinkt alsof je man en zijn vrienden hun rijbewijs kwijt zijn vanwege aanhoudend gevaarlijk rijgedrag. Toen ze steeds zo gevaarlijk hard optrokken, wisten ze dat ze buiten op straat waren en gezien konden worden. Ik zie dan ook niet dat die SBS-beelden een 'dubbele straf' zouden zijn en dat ze daarom strafvermindering zouden moeten krijgen. Inderdaad, het is eigen schuld, dikke bult. En als je het daar echt mee eens bent, begrijp ik niet goed waarom je naar manieren zoekt om 'de bult minder dik te maken'.
ik vind dat het vrijgeven van namen (geen afkortingen) en geen afgeplakte gezichten gewoon moet kunnen.
zo weet iedereen dat je iets fout hebt gedaan en zo zal je in het vervolg beter nadenken voordat je weer iets fout doet.
dat zou een beter straf zijn dan geld vermoet ik
want niemand wil zijn goede naam te grabel willen gooien
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een rijbewijs invorderen doen ze niet zomaar. Er moet dus echt wel iets meer aan de hand zijn geweest dan "even flink door na een kruispunt en daarna het gas weer los". Maargoed, ik snap best dat je er van baalt dat je man nu EN zijn rijbewijs kwijt is EN ook nog eens op tv komt.
Sowiezo zal het zijn dat hij onherkenbaar in beeld komt, maar mensen die hem kennen zullen hem toch echt wel herkennen.
Ik vrees dat iets van strafvermindering er niet in zit. Zo zit ons rechtssysteem niet in elkaar.
Misschien kan je toch proberen de uitzending van die beelden tegen te houden, maar ik geef je weinig kans.
Hopelijk heeft je man er iets van geleerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eén troost (misschien....) - ze maken vast veel meer opnamen dan dat er ook werkelijk worden uitgezonden, dus misschien hebben ze tegen de tijd dat ze de uitzending gaan samenstellen, zó veel meer spectaculaire achtervolgingen en verschrikkelijke overtredingen, dat die van jouw man en zijn vrienden niet gebruikt worden. En dan nog worden er vaak heel veel stukken van een opname uitgeknipt, dus misschien valt het allemaal reuze mee, of is hij niet meer dan een paar seconden in beeld, vooral als hij (of zijn vrienden) beleefd zijn gebleven, en geen relletje geschopt hebben met die agenten - dan is het eigenlijk niet zo superinteressant....