Hulp of subsidie met reiskosten voor MBO Studenten ?

Waar kan ik hulp of subsidies vinden, HBOers krijg de OV kaart wij MBOers niks... of dit eerlijk is maakt niks uit, het is maar zo. Ik ben ook maar 17 dus dat zit ook niet mee. Maand kaart voor alleen de trein is bijna 200 Euro....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (3)

Het is aan het kabinet of de Tweede Kamer om met een regeling te komen. Je kunt wel alvast een handtekening zetten om de vraag naar een OV-jaarkaart voor MBO'ers te ondersteunen.
Zie link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
MBO-ers krijgen geen OV omdat ze meestal dichterbij huis een opleiding volgen. Er is/was nu een hele discussie gaande daarover, dus volg die vooral.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leerlingen aan het MBO wonen, door de dichte en regelmatige verspreiding van dit onderwijstype en het enorme aantal leerlingen op dit niveau, in de regel binnen een redelijke afstand van hun onderwijsinstituut, in ieder geval vrijwel altijd goed te fietsen of te brommeren, of desnoods te bussen.

Opleidingen op HBO en Universitair niveau zijn, door het relatief lagere aantal leerlingen op dit niveau, veel minder dik gespreid, en de kans dat de vervolgopleiding van jouw keuze ook toevallig in jou stad is, is vele malen kleiner. Soms zelfs alleen maar aan de andere kant van het land. Niet zelden ver genoeg om zelfs te moeten verhuizen, wat niet goedkoop is natuurlijk. Om iedereen met de capaciteiten om te studéren (HBO/Universiteit) in staat te stellen een passende opleding te volgen, is er voor deze groep gekozen voor vergoeding van alle kosten voor openbaar vervoer, hetzij door de week (voor wie dagelijks op en neer naar school kan), hetzij in het weekend (voor wie verder weg woont en in de weekend op en neer kan).

Natuurlijk zijn er uitzonderingen ; studenten die in toevallig uit de stad komen waar ze later gaan studeren, en MBO-ers die om welke reden dan ook voor een opleiding buiten hun eigen regio hebben gekozen. Een beetje willekeurig en niet altijd even 'eerlijk' is het daardoor natuurlijk wel, maar organisatorisch is het niet te doen om per leerling te bekijken wat het meest redelijk zou zijn (en betaalbaar natuurlijk). Alle MBO-leerlingen hun reiskosten vergoeden zou een tamelijk duur grapje worden, terwijl 99 % het eigenlijk niet nodig heeft. Een vrij logische schifting dus, zonder aanzien des persoons.

In de enige link trouwens die ik hierover kan vinden, wordt wel degelijk ook melding gemaakt van het recht op een OV-kaart bij MBO'ers.......Wellicht is er dus een andere reden dat je hem niet ontvangt en kun je die uit die informatie opmaken ?