Welke maatregelen neemt de regering om te voorkomen dat Nederland in een zeer diepe crisis geraakt door andere Europese landen geld te geven.

Met name Griekenland. "Lenen" is onzin want nu al blijkt dat ze onmogelijk ook iets ooit kunnen terugbetalen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
toen is de vraag door de moderators verwijderd omdat ik 'een mening zou vragen' . In de historie is dus niets te vinden

Het beste antwoord

Nederland doet er alles aan, om te zorgen dat het geleende geld terugkomt. Dat wil zeggen: gezamenlijk met de andere landen een enorme druk uitoefenen op de regering in Griekenland om te bezuinigen.

Wat je schrijft in je toelichting, dat "lenen onzin is", dat is wel begrijpelijk, maar zo makkelijk is het ook weer niet. Griekenland zit in de Euro, en als er door geldgebrek een enorme financiele crisis uitbreekt in Griekenland, dan zijn alle Eurolanden de klos. Want we hebben allemaal dezelfde Euro.

Reken er maar op, dat de Jager van financien, Rutte, Angela Merkel en al die regeringsleiders echt niet staan te springen, om geld uit te lenen, aan een land dat jarenlang veel te makkelijk met de financien is omgegaan. Maar bijna alle economen zijn van mening, dat dit weliswaar een idiote toestand is, om Griekenland zoveel te lenen (met de kans dat het niet terugkomt), maar de gevolgen zijn veel dramatischer als we Griekenland het zelf op laten lossen.

Daar komt nog bij, dat heel veel Europese banken, (ook ING en Rabo) veel tegoeden hebben in Griekenland. Komt dat geld niet meer terug, omdat de Europese landen en het IMF niks willen doen, dan zitten we met een soortgelijk probleem, want dan moeten regeringen de banken weer financieel gaan steunen. De vraag is dus: nu Griekenland financieel steunen, of straks onze banken.

Kortom: het is een rare toestand, en bijna iedereen (ik ook) vindt, dat belonen - in de vorm van lenen - voor slecht financieel beleid, hartstikke verkeerd is. Maar we hebben geen keuze. Hopelijk hebben we er iets van geleerd, en worden de eisen voor EU landen, om hun financien op orde te hebben, veel en veel strakker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik vind dat de regering niet veel maatregelen neemt en het als een noodzaak ziet om Griekenland geld te 'lenen'. Ik vind dat Nederland veel te laks is hierin, en geef Wilders gelijk dat we ze geen cent moeten geven; 'een junk geef je geen geld, je krijgt het nooit terug'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben zwaar tegen de EU. Met name omdat de EU leiders er een zooitje van hebben gemaakt. Landen als Griekenland, Spanje, Italie, Ierland, Portugal hadden nooit lid mogen worden. Het zijn onstabiele landen. En nu zitten we met de gebakken peren. Who's next? Portugal? Ierland. Wie zichzelf niet kan bedruipen of aan haar verplichtingen kan doen, moet uit de euro worden gezet. Schulden blijven staan. Oplossing voor Griekenland kan zijn; verkopen van bezittingen zoals eilanden. Dit lijkt de beste optie.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nog meer bezuinigen raakt de bevolking die op hun beurt dan weer gaan staken (kettingreactie). Nee ze moeten bezittingen of eilanden gaan verkopen.