Dat verschilt; als ik me niet vergis gebeurde het bij Koningin Beatrix op 31 januari 1980 en de abdicatie vond plaats op 30 april dat jaar.

De Nieuwe Kerk moet vrijgemaakt worden voor de inhuldiging, dus daar zal wel rekening mee gehouden moeten worden en natuurlijk wel een paar andere praktische zaken ;)

In theorie kan de Koningin nu en op dit moment abdiceren en is de Prins van Oranje onze Koning. Er is geen wettelijk termijn vastgelegd.