Olieprijs daalt na dood Osama Bin Laden! Kan iemand dit nader verklaren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoop dat de lagere olieprijs ook in Nederland merkbaar wordt. De benzineprijs is nu echt over de top!

Antwoorden (3)

De risicopremies op de olieprijs door de oorlog in Libië en de onrust in het midden oosten, nemen af. Overigens daalde de olieprijs al toen bekend werd dat de zoon van Khadaffi was omgekomen. Enorm is de daling niet, van 127 naar 124 dollar per vat, dus wat we van die daling terugzien aan de pomp zal gering zijn.
paulus811
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt 'paulus811' voor je duidelijke antwoord. Die andere zit volgens mij in een andere wereld.
De olie komt uit oorlogsgebieden. Het verkoopt de olie niet meer aan Amerika omdat Amerika hem doodgeschoten hebben. Daarom is daar oorlog tussen beiden vanwege de olieprijs omdat Amerika de olie toch nodig heeft. en wij kopen dat weer van Amerika.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Begrijp je zelf wel wat je probeert te zeggen? Want ik kan er geen touw aan vastknopen. Wat is die 'het' die geen olie aan Amerika verkoopt? Wie is precies de ander van de 'beiden' die oorlog voeren? Hoe verklaart dat waarom na de dood van Bin Laden de olieprijs daalt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onzin, Amerika is de oorlog niet begonnen om de olie, zij wisten ook wel dat daardoor juist de prijs zou stijgen. Bovendien heeft Amerika zelf ook een enorme olieproductie, en halen ze de overige vraag grotendeels uit Zuid Amerika en Angola.
De olie is altijd een makkelijk argument voor oorlogen maar er klopt niks van.
Daarbij koopt Nederland geen olie van Amerika, dat zou ook een vrij grote omweg zijn, wij halen het voornamelijk uit het Midden Oosten, of we gebruiken aardgas.
Bron: grote bosatlas kaart 200A, 53e druk.
De daling van de olieprijs is in principe helemaal nergens op gebaseerd.
Het is een psychologisch spel wat er wereldwijd wordt gespeeld,er wordt van uitgegaan dat de wereld er veiliger op geworden is.
Er is echter geen enkele reden te noemen waarom de wereld er veiliger op geworden zou zijn na de dood van Bin Laden.
Let er maar eens goed op.
Wanneer er ook maar iets gebeurt in het Midden Oosten of een ongeluk met een tanker of boorplatform schiet de olieprijs omhoog terwijl daar geen enkele reden voor is.
Heeft alleen te maken met de grote commerciele belangen en niets met wereldgebeurtenissen.
Als het de oliehandelaren uitkomt gebruiken zij elke gebeurtenis om de prijs op te drijven.
Zie Libië: Dit land produceert nog geen twee procent van de wereldbehoefte.
Zodra de onlusten uitbraken stegen de olieprijzen terwijl er nog steeds geproduceerd werd.
Toen de productie nog niet geheel was stilgevallen liet Saudi-Arabië al weten het tekort aan te vullen,maar de prijs van olie bleef stijgen.
Een onterechte stijging natuurlijk want de wereldproductie bleef op peil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ alleen heeft saudi arabie de olie productie maar heel kort opgevoerd, wat de meeste mensen niet weten is dat saudi arabie zo ongeveer een week of 2 de olieprijs wat heeft opgevoerd en zitten we nu al weer op hun oude niveau en hebben ze de productie weer verminderd.
waarschijnlijk om genoeg geld te behouden om voetalclubs te kopen.