Er wordt ontzettend gesneden bij defensie. Waarom zie ik dan nog steeds reclames voor 'werken bij defensie'?

Als er mensen gedwongen ontslagen (gaan) worden ga je toch geen wervingscampagne op touw zetten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat komt omdat er in bijna geen enkele organisatie zó veel mensen met totaal verschillende opleidingen werkzaam zijn.

Alle tanks gaan verdwijnen, en de mensen die daar alles vanaf weten, school je niet zo snel om, en zullen dus ontslagen worden. Ook lopen er te veel generaals en majoors rond, die weinig te doen hebben. En in zo'n grote organisatie is de bureaucratie natuurlijk ook enorm, dus er zullen veel bureau-banen verdwijnen.

Maar als je zelf wat googelt, dan kom je er al snel achter dat defensie ook dringend personeel zoekt. Bv. mensen met een hoogwaardige ICT- of technische opleiding, mensen voor de juridische dienst, artsen, f16 piloten, en mariniers. Die laatste 2 groepen daar is altijd behoefte aan, omdat maar heel weinig mensen worden toegelaten.
Ook zal er altijd behoefte zijn, aan mensen voor de "gevechtsfuncties". Bv. de mensen die uitgezonden kunnen worden, zoals naar Afghanistan.

Het is dus niet alleen ontslagen, maar je kunt beter spreken van een reorganisatie. Oftewel, er lopen voor bepaalde functies veel te veel mensen rond, en voor andere functies is er dringend behoefte aan mensen.

Voor jonge mensen zal het best meevallen met die ontslagen. Een tank-commandant van 35 jaar kan zich nog wel omscholen, en blijft gewoon bij defensie. Een kolonel van 50, die al 10 jaar achter een bureau zit, en die nu niks meer te doen heeft, zal ontslagen worden. Of dat heel erg is weet ik niet. Hij zal een goeie wachtgeldregeling krijgen, en gaat gewoon 5 jaar eerder met pensioen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat zijn gewoon oude budgetten en die lopen gewoon door hoe raar het ook is.